De gamle romerne var et drifting folk, som bygde både det ene og det andre man fremdeles kan se mange spor etter. Turstien Hadrian’s Wall følger Nord Europas største romerske monument, som fremdeles er tilgjengelig for oss å se. Stien strekker seg tvers over Nord England, fra kyst til kyst. Det samme gjør muren, samt utallige fort, porter og annen militær arkitektur. Det tok romerne seks år å bygge muren, men det tok britene adskillig flere år å lage en tursti som følger den… Grunnen er enkel, det er Storbritannias første tursti som følger et UNESCO World Herritage Site, altså et vernet område. Hadrian’s Wall path ble åpnet i 2003 og den 135 kilometer lange turen ble raskt populær. Her kommer vår vandring fra 3 til 10 juni.
Buss er en enkel og billig måte å reise mellom større byer i Storbritannia, særlig dersom man bestiller litt i forkant. Newcastle er en gammel by, som opprinnelig stammer fra en romersk bosetting. Vi tråkket raskt gjennom, på jakt etter hotellet vårt.
Dag 1: Vi brukte store deler av dagen til å dra fra Edinburgh, hvor min venninne Alex bor, og ned til Newcastle. Jeg hadde ankommet UK noen dager før, med fly fra Stavanger til Aberdeen og buss videre. I Newcastle sjekket vi inn på Rooms Inn, et billig og bra hotell nær turstien. Så gikk vi inn til sentrum og tok metroen ut til Wallsend, som er det offisielle start/slutt stedet på turen. Det spiller ingen rolle hvilken vei man går, selv om nok de fleste går vest til øst. Da får man vinden i ryggen, mens andre veien har finest utsikt. For oss var det mest praktisk iforhold til transport og vi var fornøyd med det.
Fra metroen var det kort vei ned til besøkssenteret Segedunum, med museum, litt mur og startsted for løypa. Det offisielle startbildet…Vi kom rett før stengetid, så det ble ikke tid til å besøke badehuset, museum eller kafeen. Men vi fikk kjøpt hefte for stempel og det var MYE kjekkere…Jeg anbefaler denne turguiden, den hadde veldig detaljerte, håndtegnede kart og var uvurderlig i å finne mat/overnatting. Passet var mer for gøy, selv om vi ble meget gira på å samle stempel. Greide alle…Endelig var vi igang, med noen kraftige regnbyger som gjorde oss gjennomvåte. Fem minutter senere skein sola og vi tørket opp.
Etappen mellom Wallsend og Newcastle gikk langs elven Tyne og vi var forberedt på en kjedelig tur på asfalt, men uten de tunge sekkene, som lå igjen på hotellet.. Egentlig er dagsetappen Wallsend til Hedon-on-the-wall, en tur på 24,2 kilometer, men det synes jeg ble litt langt å starte med. Særlig siden vi skulle gå med tung sekk og campe underveis. De fleste går turen med kun dagstursekk og får bagasjen fraktet mellom overnattingsstedene. Det gjorde ikke vi, siden vi ikke hadde planlagt så mye i forkant. Det anbefales å booke god tid før du skal avsted, ihvertfall dersom du baserer turen på overnatting innendørs….
Man følger ikke muren fra starten og innover mot byen, den går lengre inne i landet hvor motorveien går. Derfor står det Hadrian’s way på skiltene og ikke Hadrian’s Wall path. Selv om vi gikk på asfalt store deler av tiden, var det allikevel en flott opplevelse. Særlig med bare dagstursekk…Det var mye å se på underveis og flere steder å stoppe. Kafeer og puber dukket opp overalt, da vi nærmet oss sentrum. Newcastle er kjent for alle broene som krysser elven og vi hadde god utsikt til dem.Jeg hadde til og med overskudd til en sightseeingrunde ved slottet, siden turen ikke ble så lang, kun 11,3 kilometer.
Dag 2: Det ble en tidlig start, etter frokost i pose fra hotellet. Vi gikk ned til elva og fant frem til merkene. Nå var de tunge sekkene på ryggen og det gikk ikke fort. Men vi hadde god tid, siden vi hadde planlagt å campe rett utenfor Hedon-on-the-wall. Det er ikke lov å sette opp telt hvor man vil, i England finnes ikke allemannsretten. Man må enten være på campingplass eller ha tillatelse fra grunneier. Så vi hadde funnet en campingplass, men ikke booket. Jeg antok at de hadde plass til to små telt, så mange er det ikke som sverger til enkel og billig fottur…
Vi startet igjen med å følge elven Tyne, på flott tursti. Det lå både boligfelt og industri, men min opplevelse var at det var fredelig og grønt.Etter å ha forlatt elva, gikk vi innover i landet. Det ble mange pauser, hvor sekken kom av. Noen sleit mer enn andre med å få den på igjen, men Alex imponerte stort. Dette var hennes første tur med full oppakning og overnatting i telt. Det gikk strålende. Lunsj fant vi på Elsies Riverside cafe. Ha med ca £100 i kontanter, blanding av mynt og sedler. Flere steder ønsket betaling i cash.
Det ble en LAAAANG førstedag, selv om vi ikke gikk mer enn 19 kilometer. Det er inkludert sightseeing underveis og en omvei og litt annen gåing. Det var fremdeles relativt flatt, selv om det var en tung bakke opp til Hedon. Høyeste punkt på hele Hadrian’s Wall path er 345 meter over havet, så det er ikke akkurat en fjelltur. Men Englands rullende åser kan være tunge nok… Det viste seg at campingplassen kun var åpen i helgene, så da stod vi uten overnatting og vann. Men begge deler ordnet seg, en snill grunneier gav oss både vann og tillatelse til å sette opp teltet på hans eiendom.
Vi havnet på en fin sti langs en annen elv, litt lengre, men sikkert like fint.Endelig oppe i Hedon-on-the-wall.Her får man første skikkelige inntrykk av muren. Jeg var helt kokt i toppen etter bakkene opp og mest opptatt av å ta en pause. Morgenstemning fra teltet mitt.
Dag 3: Vi var tidlig oppe og i gang igjen. Planen var å gå frem til Wall, hvor vi hadde sendt mail til det lokale menighetsrådet for å få tillatelse til å sette opp telt i landsbyen. Det var en lang etappe på 24 kilometer og vi brukte nesten 7,5 timer effektiv gåing. Vi var nå over i mer landlige strøk og selv om løypa fulgte bilveier, gikk vi stort sett over marker bak en svær hekk. Dette er ikke turen for deg som er redd kyr eller hest, her kom man tett på. Men de var vant med folk, for det var et jevnt tråkk med turgåere. Mange kom imot oss og noen passerte oss bakfra. Det var trivelig og sosialt, særlig fordi vi ikke var de eneste som syntes turen var tung.
Denne gjengen her stod akkurat foran grinden og hadde ingen planer om å flytte seg.Vi tok en stopp ved Vindobala, selv om det var lite å se. Her stod engang ett av de 16 fortene som romerne bygde langs muren, for å forsvare provinsen mot angrep fra nord.Løypa er godt merket og skiltet. Vi brukte kart fra appen All trails i tillegg til turboken min. Det var en fantastisk dag, med sol og uendelige grønne marker.
Dagens etappe fulgte som sagt bilvei 90% av tiden, men vi så lite til vei og biler. Istedet var det gårder og marker, landlig og grønt. Vi stoppet på Robin Hood puben og hadde en pause for å lade mobilen, samt låne do. Turen kretset ofte rundt disse tre: strøm, mat/vann og finne do. Det var ikke alltid enkelt, så vi var glade hver gang vi fant et spisested med alle tre… Mat hadde vi dessuten med oss, hovedsakelig tørrmat (som krever vann..) og snacks i form av nøtter og kjeks. Jeg var ganske så sliten da vi endelig kom til Wall og fikk satt opp teltet bak «grisegjerdet». Det var en mark med griser og beste plassering var vistnok der.
Det var mange og lange beine strekninger. Det ble en vane å speide etter eikenøtta, som symboliserte løypa vår. Det er mange små landsbyer man går gjennom, men de virket nesten fraflyttet. Vi håpet på noe mat, men det var ingenting. Fornøyd med dagens stempel…En hest med skjegg, som heller ikke ville flytte seg da vi skulle gjennom grinden…Teltområdet bak grisegjerdet og her var både fotballbane, lekeplass og benker. Enda viktigere var det at vi hadde offentlige toalett med drikkevannskrane…Neste morgen var det en kort tur inn til Chollerford og en bedre frokost på kafeen ved elva. Så var vi klar for å starte på den fineste, men også mest krevende delen av Hadrian’s Wall path. Fortsettelse følger….
Det finnes mange fordeler med å gå på merket sti. Man trenger ikke tenke, noe som absolutt er en fordel hvis man er litt lat. Andre har gjort jobben for oss, med å velge den tryggeste og mest praktiske stien gjennom fjellheimen. Kanskje ikke den korteste, men som regel er det en årsak til at løypa legges der det er enklest å gå. Man kan dessuten følge med og sjekke om man går riktig på diverse apper, men det forutsetter dekning og en moderne mobil. Sånn sett øker det sjansen for at man trygt kan gå fra A til B, uten for mye strev. Altså litt lat…
Jeg møtte min søster på Vikeså, så kjørte vi sammen til Kløgetvedt tunet. Målet var å gå til Solbjørgnipa og vi kunne gått herfra.Min plan (for det er som regel jeg som klekker ut alle disse krumspringene våre) var å besøke tunet etter turen, men jeg kjørte feil. Så da var vi turister først og kjørte til turstart etterpå. Alt var selvfølgelig lukket og låst på bygdemuseumet og det var helt greit. Det eneste tegn på liv, var høna, som trippet rundt på tunet. Jeg var mest redd for å kjøre over den, den hadde lite respekt for en gammel Toyota.
Jeg hadde vært på Solbjørgnipa før og bruke mye tid på å prøve å huske når, med hvem og hvor gikk vi. Det var bortkastet tid, det ringte ingen bjeller. Til min forsvar er det sikkert 30 år siden, men vanskelig å være konkret, når man ikke husker. Uansett så ble jeg «kjentmann «, siden min søster aldri hadde vært her før. Hun mente at vi egentlig hadde snakket om en annen tur, men det kunne ikke jeg huske. Mulig at hun bare var trett, siden hun kom rett fra nattevakt. Planen var ihvertfall Solbjørgnipa, som jeg gledet meg til å sveipe inn på Fjelltoppappen. Jeg hadde gjort et godt forarbeid, det vil si funnet turen og lest om den på ut.no. Derfor tenkte jeg at jeg var godt forberedt, men det hjalp ikke mye….
Min planlagte løype startet på Solberg og det er tilrettelagt for parkering nedforbi gårdene. Her står også en informasjonstavle med kart.Det går mye sau i området, så her er helårsbåndtvang og mye gjerder. Typisk topptur, starter alltid oppover.
Litt erfaring har jeg med Bjerkreim kommune, de pleier å være veldig gode på merking og skilting av turområder. Derfor ble jeg litt overrasket over at vi raskt kom til et skilt som pekte helt feil vei. Ikke feil vei sammenlignet med hukommelsen min, den stoler jeg sjelden på. Men i forhold til den flotte turbeskrivelse jeg hadde funnet på ut.no og DEN pleier å være pålitelig. Etter en kort rådslagning, bestemte vi oss for å følge teknologien. Det var en stor tabbe. Men jeg gikk med øynene på mobilskjermen og i følge den, var vi på rett vei.
Det var flott vei innover og været var fantastisk. Jeg gikk for første gang iår med kortbukse og t-skjorte, men hadde ull, fleecegenser og jakke i sekken. Man kan aldri være for forberedt!Vi steig i høyden og selv uten søvn, er min søster kjappere til beins enn meg.Plutselig var vi ikke lenger på rett vei ifølge ut.no. Jeg hadde stusset flere ganger over mangel på merker og alle grindene uten gjerdeklyvere. En grind fikk vi ikke opp og måtte klatre over, med piggtråd og alt.
Jeg ble litt sur da det gikk opp for meg at kartet ikke stemte med løypa. Herligaheden, kan man ikke engang stole på ut.no???!! Her skulle vi nyte en hyggelig topptur i flott sommervær, den første på lang tid for min del. Knær og hofter var såvidt restituert etter Tunsberg leden, selv om gnagsårene enda ikke var helt grodd. Så skulle vi ende opp med å gå DEN omveien og krafse oss oppover fjellsiden, med bare et lite hint om røde merker… Det var jammen bra jeg var i godt selskap, som ikke skyldte på mine dårlige ferdigheter som turleder. Eller tenk om det plutselig hadde begynt å regne… Da hadde det blitt enda surere.
Det går veier på kryss og tvers i hele området, noe som kan gjøre det litt vanskelig å vite hvilken som er rett. Men det var ingenting å si på utsikten og vi vasset overhode ikke i andre turgåere. Heldigvis fant vi den offisielle og merkede løypa, som ikke stemte helt med beskrivelsen. Men vi droppet den siste klatrebiten og fant heller en hyggelig sitteplass for lunsj.Varden på Solbjørgnipa ble bygget av en sjømann og toppen har fungert som seilingsmerke i århundrer. Vi måtte ganske høyt opp før vi kunne se havet og hygget oss med å prøve å finne ut HVA vi så.
Vi hadde en flott tur, det var ikke det som gnaget litt. Jeg kunne ikke helt forstå hvorfor ikke merking og kart fra ut.no stemte overens. Sånn kan jeg bli forvirret av og da spinner det videre i hodet mitt. Konklusjonen ble at løypa muligens er blitt lagt om og at den gamle løypa gikk der som kartet viste. Det er absolutt en mulighet og jeg maste videre om dette på nedturen. Da tok vi den brede og tydelige stien, med morkne og slitte merkepåler. Jeg hadde en erindring om at det lå noen gamle støler her opp, de kunne jeg såvidt huske. Det gjør ikke det, men en gammel høyløe kan man få med seg.
Det er rart hvor mye raskere det går, når man ikke trenger å sjekke kartet på mobilen.Jeg satt stor pris på sikringen.Og langt der ute såg vi havet….Det var mye mindre grinder å passere på denne veien. Så stemte beskrivelsen bedre, selv om kartet fremdeles var feil.
Turen opp til toppen av Solbjørgnipa er beskrevet som enkel (kan tas med en klype salt), er 2 timer tur/retur (forutsetter at du følger merket løype og ikke kartet på ut.no, samt er kjapp til beins) og man skal opp 301 høydemeter. Selve toppen er på 466 meter og utsikten over Jæren, Bjerkreim og Eigersund er suveren. Særlig på den så flott dag som dette, med klarvær og strålende sol. Det er opp og ned samme vei, men vi gikk det som en rundtur. Det får man dersom man følger løypa på kartet, den er kun riktig siste bratte biten mot toppen. Neste gang skal jeg heller stole på kjentfolk i Bjerkreim, som sikkert satt opp skiltet, og ikke være så forbaska lat…
Skiltet til høyløa hadde hatt bedre dager…Adjø Solbjørgnipa!Veien videre var lett å gå……og det var til og med en vindskjeiv gjerdeklyver.Tenker du å gå turen, følg dette skiltet og ikke ut.no. Vi (retter sagt jeg) har nå lært….
Jeg er glad i skog, det har jeg alltid vært. Hva skulle vi liksom ha gjort uten skogen, våre forfedre hadde neppe overlevd i villmarken uten tre å gjemme seg bak eller ved til å fyre bål med. Vi er nok ikke like glad i skogene idag, hvor det hugges, brennes og kappes skog over hele verden i raskt tempo. Selv om det finnes 3 tusen milliarder trær i verden er det allikevel viktig å passe på dem, de sørger for oksygen, rent vann og er hjem til en rekke dyr og insekter. Dessuten er de gode å klemme på.
Skog er et flott sted, hvor det er lett å finne ro.Man kan gå tur eller bare sitte på en stein. Aller best liker jeg å studere alt som lever i skogen. Dette er en skogsstjerne.
Da jeg leste at det igjen var gang i planene om å bygge et nytt boligfelt på Dale, fikk jeg akutt behov for en tur inn for å hilse på løvtrærne «mine». De er selvfølgelig ikke egentlig mine, men jeg liker å late som om de er det. De er svære og veldig gode å klemme på. Gamle trær, som har levd i utallige år, er best å klemme eller ligge under. De har dype røtter og som regel en stødig stamme, samt en vid krone med blader i det grønneste grønne. Man kan kjenne at pulsen går ned og roen senker seg bare ved å se på sånne gamle trær.
Turen innover går på oppsiden av veien og her er litt kronglete å gå. Men mye trær…For dere som er redde for å gå dere vill mellom alle trærne, er det godt at det er mange merka stier.Visste du at fargen grønn virker beroligende og motvirker stress?Da nærmer jeg meg trærne, de store..Endelig…
Det er ikke vanskelig å finne grunner for hvorfor naturen er bra for helsa. Faktisk har både Canada og Skottland en ordning hvor leger kan skrive ut tid i naturen på blå resept. Det kan jeg like… Jeg vet ikke om klemming av trær inngår i ordningen, men det burde det. Forskning har vist at å klemme et tre utløser hormonet oksytocin, som gir velvære og avslapping. Det er kjent fra mange deler av verden, blant annet Japan, hvor treklemming og skogsbading har vært populært i mange år.
Bare å ligge i gresset og se opp på bladene er fint. Gjerne puste litt dypt i tillegg. Og tiden spiller liten rolle…Men jeg fikk med meg at det muligens blir et godt blåbær år i år.
Det var nok ikke den offisielle «Klem et tre» dagen idag. Jeg trodde jeg bare kunne dikte opp en, men det viste seg at 16 mai allerede er internasjonalt anerkjent som «Love a tree day». Så egentlig er treklemming både offisielt og godkjent over hele verden, men det er kanskje mest for spesielt interesserte. Mange er redde for å bli sett på som litt sære dersom de klemmer på trær, men det er ikke viktig. Jeg hadde ikke klemming som hovedfokus på turen min, men klarte ikke å dy meg da jeg kom inn til Dale. Det gjorde godt…
Jeg fortsatte turen opp mot Dalsnuten og Gramstad. Det var litt mer stusselige trær her, de hadde også trengt en klem. Jeg tok turen rundt vannet og kikket på trær. Ingen trær er like, akkurat som ingen mennesker er like. Det er litt fint å tenke på.
Treturen min startet ved Holmavika badeplass, hvor jeg parkerte. Så gikk jeg over veien og inn i det grønne. Turstien følger hovedveien oppe i skråningen, nær nok til at du hører bilene. Det er allikevel en flott tur. Jeg går noen ganger kun til Dale, andre ganger inn i løypenettet på Gramstad. Denne dagen var det trær som var i fokus og jeg klemte både her og der. Etter en runde rundt vannet, gikk jeg mot Øvre Eikenuten og fulgte stien bratt ned på baksiden. Da kommer man tilbake til parkeringsplassen og får sett enda mer trær, siden det er en skogkledd skråning. Så det er bare å feire treklemming hver dag…
Gramstad er flott tilrettelagt og har mange muligheter. Disse brukte trærne til å unnslippe vinden. Det er fint i naturen uten trær også, men da er det lite å klemme på. Noen ganger ser man ikke skogen for bare trær..Andre bor på trærne. Og stien snirkler seg nedover. Skogen gjemmer mange hemmeligheter, som en gammel husmannsplass.
Det er mange som har lyst til å legge ut på langtur, men er usikre på hvordan det fungerer og om de tør. Jeg pleier å foreslå at man starter forsiktig og gjerne med en tur som er lett å organisere, samt uten fare for liv og helse. Her er pilegrimsvandring genialt, man vandrer gjennom naturen på gamle stier og tettsteder dukker opp både jevnt og trutt. Det betyr at man kan få både mat, vann og overnatting, slik at sekken ikke trenger å bli for tung. Jeg vet at det finnes noen organiserte pilegrimsturer man kan bli med på, som går hele eller deler av veien. Men det er heller ikke problem å gå alene, man møter stadig folk å prate med og det er vanskelig å gå seg vill…
Tunsbergleden starter ved Larvik kirke og her finnes en egen pilgrimsbenk.Jeg var godt forberedt og hadde skaffet meg pass på forhånd. Det brukes til å samle stempel underveis og gir noen ganger rabatt på overnatting. Så vandret jeg avsted, langs havnepromenaden i Larvik by. Pilegrimsvandring er ikke en fjelltur, men en historisk og kulturell reise.Ved Kaupang besøkte jeg Norges første bysamfunn fra vikingtiden. Den ble grunnlagt rundt år 800 og byen hadde stor handel og mange bosatte, etter datidens standard. Museet var stengt, så jeg sto utenfor.
Tunsbergleden er regnet som en middels krevende tur, siden løypa stort sett går gjennom flatt og relativt lettgått terreng. Man går mye i skog, men også langs sjøen og gjennom flere byer. Det er ikke en sånn «kjappeste veien mellom A og B», her snirkler veien seg gjennom landskapet. Jeg tenkte flere ganger at det var om å gjøre å legge inn så mange omveier som mulig, men det var nok en tanke bak. Omveiene gikk ofte langs de gamle veiene, på tursti eller forbi en severdighet. Og det kan man jo like, uansett hvor sliten man er….
Det var fullt mulig å finne gode teltplasser, men noen ganger måtte jeg gå litt ekstra for de beste.Det er mye jordbruk langs Oslofjorden og stien tok meg ofte tett på. Den gamle kirkeveien mellom Østre Halsen og Tjølling var en flott tur. En frisk og kald morgen, selv om sola varmet litt etterhvert. Etter kaffe med presten og omvisning i kirken, hadde jeg fersk frokost på en benk utforbi.
Det finnes utallige grunner til at folk legger ut på pilegrimsvandring. De går noen ganger av religiøse årsaker, andre ganger av mer personlige. Jeg har også møtt de som vil gå seg i form eller bare er eventyrlystne. Mennesker i alle aldre og i ulike livssituasjoner pakker en liten sekk og tar farvel med livet sitt, for å legge ut på en reise. Det finnes pilgrimsveier over hele verden og innen alle de store religionene. Her i Skandinavia er Nidaros det viktigste målet og det går veier fra flere land mot nord. Mange velger også å gå sørover, mot Roma, Santiago eller Jerusalem. Det stod ofte kilometer antall på noen av skiltene og jeg var glad jeg gikk i motsatt retning….
Fra Tjølling var det 1869 kilometer til Roma og 201 til Oslo. Ja, takk…..Jeg hadde all verdens tid og det var alltid kjekt å sette seg ned og koke kaffi. Dessuten er jeg ikke sånn som bare kan gå forbi en severdighet…. Istrehågan er et romersk gravfelt fra 400-500 tallet. Det hadde en fantastisk ro over seg og jeg satt lenge der og sugde til meg stemningen. Men mest av alt gikk jeg, i rolig tempo, gjennom skog og mark, til lyden av fuglesang og vinden.
Jeg liker å gå, særlig når jeg kan gå i mitt tempo og stoppe når jeg vil. Det er ikke min første pilegrimsvandring, jeg har tidligere gått caminoen til Santiago. Det er verdens mest populære pilgrimsvei og tiltrekker seg folk fra hele verden. Fra St. Jean-Pied-du-Port i Sør Frankrike, går man gjennom hele nord Spania til Santiago, en reise på 780 kilometer. Av praktiske grunner delte jeg turen opp i 4 etapper og har mange gode minner derfra. For noen år tilbake gjennomførte jeg Kystpilegrimsleia, på sykkel, til fots og med offentlig transport. Så helt nybegynner er jeg ikke når det kommer til pilegrimsvandring.
Man trenger slett ikke dra på telt, det finnes mange muligheter for overnatting. Jeg hadde et fantastisk opphold på Preståsen pilgrimsherberg, med både god mat og seng.Turen ut til Veierland var absolutt et høydepunkt. Dette lille øysamfunnet uten biler, må være det perfekte sommerparadis…Det er ganske utrolig, hvor mye mer detaljer, man ser når man går. Det liker jeg. Det ble også mye tid tilbragt i og ved teltet.
Det er slett ikke vanskelig å gå lange turer, man må bare sette den ene foten foran den andre utallige ganger. Det tenkte jeg mye på mens jeg gikk. De gamle klisjeene om at «selv den lengste vei, begynner med et enkelt steg» og «veien blir til mens du går» fikk virkelig grobunn i hodet mitt. Samtidig merket jeg hvordan jeg endret meg underveis og DET tenker jeg er den viktigste årsaken til å legge ut på en vandretur. Enten man velger å gå som pilgrim eller bare tar en skikkelig lang fjelltur over mange dager, tror jeg TID er det viktigste. Når man ikke trenger å haste videre, skjer det noe med både kropp og sjel.
Jeg har vært flere ganger i Tønsberg, men det var annerledes å ha gått hit. Det ble lettere å relatere til gamle dager, etter flere dager på tur. Utsikten fra Slottsfjellet var fantastisk. Ser man nøye etter, vil det dukke opp små innspill til ettertanke overalt. Og noen ganger er det bare langt, tungt og strevsomt å gå, mil etter mil etter mil….Men da han her dukket opp, gikk jeg gladelig litt lenger før jeg satte opp teltet. Jeg så bare en hoggorm og et rådyr på hele turen, litt skuffet over at det ikke var mere dyreliv.
Den endringen jeg la mest merke til, var hvordan jeg bekymret meg mindre og mindre over praktiske utfordringer. Det er noen ting som må fungere på langtur, man må ha mat, vann og et sted å lade mobilen. Det med mobil er kun viktig fordi jeg går alene og trenger den for sikkerhet. Vann var et større problem, her var ikke bekker og elver med vann som kunne drikkes. Det var tørt, samtidig som de fleste vannkilder rant gjennom dyrket mark eller bebyggelse. Så da måtte jeg fylle andre steder og i starten bar jeg minst 2 liter vann med meg. Det var tungt, fordi jeg også bar mat for 2 dager. Finnes ikke søndagsåpent på bøgda, dessuten var det 1 mai… Jeg ble også veldig glad i bensin stasjoner, de har alltid mat og drikke!
Jeg rigget meg til i hagen til Edvard Munch på Åsgårdstrand, her fant jeg både vann og utedo. Mat hadde jeg med, da var livet perfekt. Man går innom utallige kirker og der finnes vann på gravplassen. Jeg tror alt kranvann i Norge er greit å drikke og fylte opp når jeg kunne. På Løvøya campingplass hadde de kafe og jeg ble gledelig overrasket.
Etterhvert som dagene gikk, bar jeg mindre og mindre av mat og vann. Det dukket alltid opp en krane eller kiosk når jeg trengte det. Dessuten kunne jeg kjenne hvordan jeg gradvis ble mindre opptatt av nyheter og kontakt med omverdenen. Jeg kunne sitte lenge og studere insekter som summet fra blomst til blomst. Når jeg gikk, lyttet jeg til fuglesang og ikke spillelistene jeg hadde lastet ned i forkant av turen. Jeg undret meg over hvor timene ble av og syntes tiden gikk altfor fort. Ingen dager var like og jeg visste aldri hva som ventet meg, bortsett fra at jeg skulle gå, jevnt og trutt videre.
Men vandringen er ikke bare fin natur og idylliske teltplasser. Man krysser og går langs mange trafikkerte veier og toglinjer, med støy og eksos. Og ikke minst mye asfalt….Noen steder var det satt ut en benk og dette var en ekte pilgrimsbenk. Det var stas å sitte på. Og når det gikk mot kveld, var det å begynne å lete etter teltplass. Her var fuktig og vått…Det blei å sette opp teltet i en fart, plutselig kom regnet. Det datt ned, men varte ikke så lenge.
Jeg førte ikke regnskap over hvor langt jeg gikk hver dag. Dessuten hadde jeg ikke planlagt hvor lang tid jeg skulle bruke på turen. Vanligvis regner man 9 dager på de 19 milene, da går man rett over 2 mil pr dag. Det er planlagt iforhold til overnatting, for det går fint å gå turen uten telt. Jeg visste at de dagsetappene var i overkant av hva som var mulig for meg, derfor valgte jeg å ha telt med. Da stod jeg fritt til å gå så langt jeg greide, uten å stresse med at jeg MÅTTE komme frem til overnattingsstedet. Det kjente jeg passet meg bra og jeg lyttet til kroppen så godt det var mulig. Noen dager ble veldig lange og det var når jeg gikk gjennom jordbruksområder hvor det var vanskelig å finne et sted å sette opp teltet. Da måtte jeg fortsette å gå, til jeg fant et sted. Så kroppen måtte bare tie og jeg bare gå…
Jeg hadde en halv dag med hvile, da jeg overnattet på Tyristua. Den nye og staselige DNT hytta var virkelig flott og jeg nøt oppholdet.Det blomstret hvitveis overalt og noen steder var hele skogbunnen dekket.Noen steder vurderte jeg å gå korteste vei, men jeg angret aldri på at jeg gikk løypa. Det finnes jammen mange flotte turstier i Norge..Jeg må innrømme at Skoger nye kirke fra 1800-tallet var skikkelig nedtur. For å komme dit var det en uendelig lang og rett asfaltvei, hvor jeg gikk i veikanten. Biler, traktorer og trailere suste forbi og det var ikke gøy. Ikke var det stempel heller og doen var låst…Men det kom seg raskt da jeg gikk inn i naturen igjen.
Det var usedvanlig fint vær i de 11 dagene jeg brukte på Tunsbergleden. Selv om det var flere netter med frost, så var sola fremme hver dag. Jeg hadde 2 kvelder med regn, samt endel morgentåke ute ved kysten, men det var nesten bare litt sjarmerende. Jeg hadde med både solbriller og caps, men var ikke så flink til å huske å bruke det. Ellers hadde jeg hovedsakelig med ull og dun, så jeg var sjelden kald. Av utstyr hadde jeg tatt et litt større telt, som jeg vanligvis bruker til sykkeltur og var glad for det. Ellers var det en vintersovepose i dun og godt isolert liggeunderlag, så nettene gikk også bra. Jeg hadde med kokeutsyr og ellers så lite som mulig, for å holde sekken lett.
Dagen startet alltid med å studere kart, samt å drikke kaffi. På vei nedover mot Drammen. Man blir tatt godt imot som pilgrim og jeg fikk både stempel og kaffi, samt en hyggelig prat med kirkeverten i Bragernes kirke.
Det aller viktigste når man skal på langtur, er skoene. På Tunsberg leden trenger man ikke fjellsko, men gjerne lave sko med god demping. Jeg hadde kjøpt nye for turen, men brukt mange måneder i forkant på å gå dem inn. Det samme hadde jeg gjordt med sekken, den hadde fått luftet seg både tidlig og seint. Det gjorde at jeg var vant med å bære sekk, samt gå i varierende terreng. Jeg foretrekker fjell og ulente stier, så for meg var det krevende at det var så flatt. Den beste dagen underveis, for min del, var gjennom Blåfjell naturreservat. Den etappen blir regnet som krevende, her er bratt og nesten litt klatring innimellom. Det passet meg utmerket.
Det ble en natt i Røyken menighetshus, de tilbyr pilegrimsovernatting til 200,-. For en fantastisk varm velkomst og høydepunktet var da jeg ble KJØRT til Kiwi for å handle. Det var alltid godt å gå fra asfalt og bebyggelse, til trær og vann. Å gå i naturen er å komme hjem til seg selv…Det var en flott etappe over Blåfjell. Jeg fikk også sjekke inn 2 topper på Fjelltoppappen og det er alltid stas.Det kan se ut som om jeg alltid var alene til skogs, men faktisk var det ganske travelt. Mange med hund, joggere, barnefamilier, skole og barnehage, turfolk… Det eneste jeg ikke traff, var andre pilegrimer. Etter Blåfjell, kom jeg ned til Dikemark. Tidligere et psykiatrisk sykehus, nå museum og en del av Oslos universitetssykehus.
Jeg avsluttet min tur der hvor Tunsbergleden møter Gudbrandsdalsleden. Det var så langt jeg hadde bestemt meg på forhånd å gå, for egentlig burde jeg ha gått helt inn til Oslo. Men det hadde vært 2 mil ekstra på asfalt og i mye bystrøk. Det fristet ikke, siden jeg har en drøm om å gå Oslo-Nidaros senere. Da må jeg gå den etappen igjen og det holder med en gang. Så glad er jeg ikke i å gå på asfalt i by. Nei, det er ute i naturen jeg trives og det fikk jeg virkelig oppleve på denne turen. Dersom du har lyst å lese mer om pilegrimsvandring, anbefaler jeg nettsiden pilgrimsleden.no. Der finner du alt du trenger av informasjon om de ulike turene i Norge. Jeg gleder meg allerede til neste gang…
Det er alltid litt vemodig når en tur nærmer seg slutten.Samtidig er det jo litt godt også, jeg var sårbeint og sliten i kroppen. Vurderte å leie en el-sparkesykkel, men tenkte at det var litt juks.Veien opp til Asker kirke og stempel var lang.Siste teltplass og gjett om jeg satte pris på benken.. Området tilhørte en barnehage, men det var ingen der på kveldstid. Og jeg var oppe og avgårde lenge før noen kom dit om morgenen. Jeg fant oppskriften på lykke underveis. Asker museum lenge før åpning, jeg var tidlig. Klar for frokost ved Tanum kirke. Sola steikte, bare asfalt og enda langt igjen. Men plutselig var jeg der og reisen var over.
Den fineste tiden på året ligger nå foran oss, VÅREN. Jeg er glad i både sommer og vinter, for ikke å snakke om høsten, men det som skjer om våren er helt spesielt. Når naturen, helt av seg selv, våkner opp av dvalen og spirer. Dyr og fugler er igjen i full vigør og det er som om alt våkner til liv igjen. Meg selv inkludert, særlig når sola skinner og vinden er kun en mild bris. Da får jeg akutt behov for å pakke telt og dra på tur… Og siden det ikke er så langt mellomrom mellom tanke og handling hos meg, ihvertfall på noen områder, så var jeg kjapt avgårde.
For å komme til parkeringsplassen, sving av fra veien mellom Tau og Årdal. Du må gjennom en grind og opp endel høydemeter, så kjør forsiktig. NB: følg merking mot Holta.Det var god plass på parkeringsplassen, men noen av plassene er forbeholdt hytteeierne. Den var gratis og hadde en fantastisk utsikt.Ta gjerne bilde av kartet, her stod også informasjon om lengde på de ulike turene. Så var det bare å rusle innover…
Holtaheia ligger i Strand kommune og er et stort område som gir deg en følelse av høyfjellet. Det stemmer ikke helt, høyeste topp i området er på 579 meter over havet og det er ikke allverdens i norske forhold. Dessuten, mange av de metrene har man allerede tatt med bilen, jeg kreket meg oppover på første giret i min gamle bil. Her er store lyngheier, mange topper og mye myr. Dette er et godt bevart kystlandskap og man finner mange tegn på bruken, fra gamle torvløer til nye kraftlinjer. Overalt er utrolig god informasjon, fra tydelige stier, god merking og skilting, til minnesmerker over tidligere tragedier.
Over broen og til venstre for min del. Rett frem ligger Storehornåsen, men jeg drøyde litt med den…Stien mot Krofjellet gikk langs fjellsiden og var lettgått. Utsikten var heller ikke noe å si på.Finnes det noe vakrere enn årets første hvitveis? De var tidligere her enn hjemme..
Mange forbinder Holtaheia med flyulykken som hendte i 1961. Da var det et fly med en hel skoleklasse fra London, som styrtet her. 39 mennesker omkom i ulykken, hvorav 34 var gutter i alderen 13 til 16 år. De var på vei til sommertur til Preikestolen fjellhytte og for mange av dem var det første flyturen. Været var dårlig, med lite sikt og kraftig vind. Under innflyvningen mistet tårnet kontakt med flyet og det kom utav kurs. Mest sannsynlig på grunn av tekniske problemer, men uansett styrtet det her i heia. Alle omkom og vrakdeler kan fremdeles ses. Det er satt opp et minnesmerke, som er verd et besøk.
Jeg tok en avstikker opp på Krofjellet uten sekk. Det er ikke vits å gjørs på å slite seg ut…Derfor hadde jeg overskudd til å smile på toppen. Det blåste friskt og jeg hadde glemt å ta på både solkrem og solbriller. Men det var med.Etterpå fant jeg en fin teltplass og laget middag. Tidlig kveld altså…Natten kom med frost og kulde, våren er lunefull sånn. Heldigvis var jeg godt forberedt, med ull og vintersovepose.
Det var ikke mitt første besøk i Holtaheia. Forrige gang hadde jeg også telt med og gikk den merka turen rundt Ormakammen. Sekken var merkelig nok tyngre den gangen, mitt nye og ultralette liv var enda ikke begynt. Nå gikk jeg flere av de stedene man kan ta som avstikkere fra den løypa. Jeg hadde mye bedre tid (og lettere sekk) denne gangen og tid er viktig på tur. Haster man avsted med ett øye på klokken, får man kanskje ikke med alle vårens små underverk. Nå studerte jeg padden som forsvant til bunns i bekken og ormen som lå på berget og solte seg. Jeg klappet på både hvitveis og bjørkekvister med grønne knopper og blad.
Ingenting slår morgenkaffe i sånne omgivelser. Veien videre tok meg til en gammel og flott restaurert torvløe. På Grødemsmyra stod tidligere 4 slike løer. Fra 1800-tallet og frem til 1950 ble torv tatt ut herfra og brukt til brensel, i mangel på skog. Min venn ormen…Fantastisk flott og snilt terreng å gå i.Det finnes også et annet minnesmerke over nok et flystyrt, denne gangen fra 1953. To jagerfly styrtet omtrent samtidig, et her ved Grødemsmyra og det andre 5 kilometer lengre sør.
Holtaheia er et fint utgangspunkt for deg som vil prøve deg på en tur med telt og utstyr. Det er ikke langt tilbake til bilen hvis du ombestemmer deg og selv om det er et populært område, vasser du ikke i folk… Jeg hadde ikke problem med å finne fine leirplasser, som både hadde tilgang til vann og litt ly for vinden. For det blåste kvasst her oppe, selv om sola varmet godt i le. Jeg så mye blåbærlyng, men det var altfor tidlig til å drømme meg vekk om sånne godbiter. Men til høsten er nok dette stedet for bær sanking.
Jeg sluttet ikke å la meg imponere over stiene, de var lagt på en sånn måte at selv det bratte var mindre bratt.Da fikk jeg kommet meg opp på Ormakammen og ikke bare rundt.Og etterpå ble det LAAAANG lunsjpause, i le for vinden og midt i solsteiken. Veien videre gir en flott utsikt over mot Boknafjorden og øyene i Ryfylke.
For en tur det ble, for min del… Det er annerledes å bruke lang tid, for strengt tatt kunne jeg muligens ha greid dette som en dagstur. Ihvertfall dersom jeg hadde droppet alle pausene og ikke ligget i sola mer enn høyst nødvendig. Men den beste måten å nyte våren på, er jo å bare sitte i sola og kjenne at livsgleden fyller både kropp og sjel. Vi trenger det etter en lang og kald vinter, her oppe i nord. Da er det ikke bare planter og trær som våkner til live, men vi mennesker også. Så takk til våren på Holtaheia…
Turen opp til Grimsåsen ble uten sekk og litt sånn kravletur. Akkurat DEN var bratt…Belønningen sier seg selv, først fin utsikt…..så avslappende hygge ved teltet. Vi koste oss like mye, tror jeg, meg og bjørkegreinene.
Det hender av og til når jeg er på tur, at jeg tenker at turliv er jammen meg oppskrytt. Det skjer som regel når jeg går sånne turer som kun er oppover, når jeg ikke er kledd for forholdene, dersom sekken er for tung eller jeg presser meg for hardt, fysisk eller psykisk. Ofte er kombinasjonen høydeskrekk og lavt blodsukker noe som gjør meg sur og lei, så da forbanner jeg Lars Monsen, sprekinger på sosiale medier og ikke minst meg selv. For som regel handler det mest om at jeg er dårlig forberedt eller er overoptimistisk i forhold til turen jeg har planlagt.
Oltesvik har noen hus, gård og et kraftverk. Jeg parkerte på plassen foran broen og gikk mot gården. Det var en stille og vakker dag. Gåsungene var nesten avblomstret.
Vigaknuten er en topptur som starter i Oltesvik. Jeg hadde kikket på den flere ganger, men var en smule skeptisk. Mest fordi jeg hadde fått med meg at det var bratt og innebar tau og jernstige. Ellers virket den fin og med flott utsikt fra toppen. Det er ikke merket løype opp og jeg er usikker på hvor lang turen er. Men høyden er ikke mer enn 340 meter over havet, så det er neppe allverdens lengde på turen.
Det var vårlig og litt grønt på markene innover. Fra gårdstunet, følg traktorvei mot venstre. Man kommer ganske fort opp i en høyde, som gjør at man får god utsikt. Sånn ser det ut der du går av veien og ut i terreng. Se etter stabla haug med steiner…Det var en mer eller mindre tydelig sti og jeg brukte litt tid på å holde meg til den.
Noen dager har jeg ikke DAGEN.. Det kjennes ganske fort, beina føles som om det henger blylodd rundt anklene og jeg puster som en hval. Følelsen av å gå i hengemyr er påfallende, selv om det egentlig ikke er myr. Sånne dager er fysisk aktivitet et ork og lite kjekt, men det er godt etterpå. Andre dager føler jeg meg som King of the road og godfølelsen gjør at jeg nesten svever oppover fjellsiden. Men det var ikke nå, selv om det kom seg litt da jeg fikk av jakken, sånn omtrent halveis oppi lia. Det hjelper ikke på formen å bli overopphetet…
Dersom du står nede og lurer på hvor stien går, følg kraftlinjen. Stien gjør nemlig det.Utsikten over Ragsvatnet og de omkringliggende fjellene var flott. Vigaknuten blir bare en liten homp i forhold til disse toppene. Så var det klatring og klyving…Akkurat disse var det mulig å gå utenom, for så lange bein har jeg ikke. Langt mellom trinnene..Da var denne bedre….
Jeg tok en dårlig avgjørelse ved bilen, nemlig at dette er kort og godt, maks en halvtimes tur. Det hadde jeg nemlig lest at noen postet på sosiale medier. Derfor tok jeg ikke med mat eller vann, selv om det var lenge siden frokost. Jeg var i farta, siden jeg hadde tatt med telt og skulle videre til hygge ved et fint vann. Der skulle jeg sitte i sola og meske meg med både vått og tørt. Men først en kjapp tur til Vigaknuten.
Ikke langt igjen nå…målet var masta på toppen. Endelig oppe, høyrød og gjennomsvett.Det var høye fjell i alle retninger og sjøen. Jeg satt ikke lenge på toppen, siden jeg verken hadde mat eller drikke med meg. Det lå igjen i bilen…Og bilen kunne jeg såvidt se der nede på parkeringsplassen…
Det ble et slit å komme meg opp. Sjelden har jeg gått tur med så mange pauser, hvor jeg seriøst har tenkt at nå gidder jeg ikke mer.. Men å snu; NEIDA. Jeg kom meg opp og selv om jeg rotet meg vekk fra stien på vei ned, så kom jeg meg ned. HELDIGVIS, får jeg nesten si… For det er egentlig en fin, liten tur. Helt greit at jeg måtte ake på baken flere steder og fikk flashback til da jeg kreket meg gjennom Seven ladders ravinen i Romania. Men jeg var på toppen av Vigaknuten og ikke lenge etterpå satt jeg ved teltet og hygget meg. Friluftsliv er bare helt toppers, tenkte jeg da…
Hvis du synes det er krevende å klatre opp en bratt stige, er det utvilsomt verre å komme ned.Men det var mange lyspunkt, som dette flate partiet. Her akte jeg ned, det gikk fint det åg..Utsikten innover Espedal. Herlig, flat mark igjen. Og ikke lenge etter, satt jeg og hygget meg…
Er det noe som ikke er lett om våren, så er det å kle seg fornuftig etter forholdene. Man er klar for joggesko og t-skjorte, mens man egentlig fremdeles burde tenke ull og vanntette sko. Fordi det er vått overalt og været er meget skiftende. Men hvem tenker fornuftig når lyset endelig kommer tilbake, fuglene synger igjen og livet er best ute?
Horve er et tilrettelagt friluftsområde, 20 minutter med bil fra Egersund. Usikker på om man kan komme dit med offentlig transport, relativt enveiskjørt på smal vei innover.Vi kom tidlig og som første bil på plassen, var jeg som alltid usikker på hvilken vei bilen skulle stå. Vi vurderte å bare sette oss her, men fant ut det var for tidlig for lunsj. Det er mange turmuligheter i området og flere trillet tur med barnevogn rundt vannet.
Jeg hadde funnet et nytt turterreng som så spennende ut. Horve ligger på Horveheia, som eies av Egersunds Skog og Treplantingsselskap. Her er skog, små vann og de typiske toppene som bare finnes i Dalane og på månen. Området brukes av Dalane sykkelklubb som treningsområde og det tobeinte barnebarnet skulle gitt mye for å ha en sykkel tilgjengelig. Han fantaserte om de bratte bakkene og smale stiene. Rusletur med farmor og det firbeinte barnebarnet var ikke høyt på listen over hans foretrukne aktivitet.
Dalane er kjent for bratte bakker, selv om det kanskje ikke er de høyeste toppene. Ai ai, en badeplass… Her hadde det gått an å hoppe og stupe, for en fantastisk badeplass. Vi var to som soglet på den og angret på at ikke badetøy var med.Men det varte ikke lenge, før de igjen galopperte på lette bein innover.
Vi hadde hatt en lang diskusjon før vi dro hjemmefra, tursko eller høgstøvler? De nye, kritthvite joggeskoene han opprinnelig hadde kommet i, var skolesko og ubrukelige til tur. Han valgte selv støvler og det var lurt. Jeg vet fra tidligere erfaring at heiene her ned i Dalane er mye myr og særlig våte om våren. Jeg liker høgstøvler og noen ganger er det førstevalget, særlig på han som er høyt og lavt, overalt.
Da vi fant denne godbiten av en badekulp, var vi begge solgt. Horve forever….Litt lengre borte lå nok en gapahuk og med noen svære steiner, som fikk han med støvlene til å gå helt i spinn. Først var han på taket, men steinene frista mer.Han fant sin egen teknikk for å klatre oppover. I støvlene, noe som var upraktisk og tungt.Men opp kom han…Eg satt inne og hygget meg, friklatring er ikke helt min greie.
Planen var en topptur til Horvetoppen, på 284 meter over havet. Men med så mye annet som måtte utforskes, gikk det ikke fort fremover. Dessuten var det som sagt utrolig mange flotte benker og rasteplasser som vi kunne hygge oss med. Da vi endelig kom litt opp i høyden, var vindmøllene relativt dominerende. Men selv ikke synet og lyden av de kunne ødelegge gleden over den flotte turen.
Det var endel våte partier, men det gikk bra. Det er godt merket og skiltet i området. Enkelte hadde lyst til å prøve seg på denne fjellveggen her, men da sa jeg nei. Det var de reneste sherpatrappene da det ble skikkelig bratt. Jeg sendte en stille takk til de som hadde gjort den flotte jobben.Enkelte andre var mest opptatt av at han fant akkurat nok snø, til å lage en snøball som han kunne kaste på meg….
Dette var nok en tur, hvor jeg ikke kom helt opp til toppen. Topptur her i Dalane er ofte det, det er mye nakent fjell og bratte knauster. Selv uten støvlene sliter jeg med å kravle meg opp dit. Eller, hadde jeg VIRKELIG villet, skulle jeg alltids kommet meg opp. Men med han på støvler, som elsker å klatre, er det liksom ikke vits. Han kan sveipe inn på Fjelltoppappen og skrive oss inn i bøkene, for det må som regel gjøres på toppen. Da trenger ikke jeg utfordre skjebnen med å gå helt opp.
Noen klatrer og klyver….. og skriver oss inn i boka, mens andre står nedforbi og er glad jeg slipper. Hei kor det går, oppå fjellet, oppå fjellet.. Høgstøvler har gummifeste, perfekt for godt grep på bratte fjellsider.
Det ble en fantastisk dag på Horve. Ikke bare fekk han klatre bratt, men han oppfant en ny sport: bekkevandring. Planen var å ta av bukse, sokker og støvlene, men siden han allerede hadde tråkket under med ene foten, var det liksom ikke vits. Jeg fant ut at det er plass til omtrent 0,7 liter vann + foten, i en støvel størrelse 40. Det er kjekt å vite til neste gang vi drar til Horve. Da blir det med sykkel, badetøy og forhåpentligvis uten støvlene.
Det er fullt mulig å bli dassvåt med støvler, når myra var full av dype hull med vann. Kjekt med bekkevandring, når man allikevel er våt. Og støvler tåler selvfølgelig vann, både innvendig og utvendig…Såvidt han unngikk å dette uti og bli våt på resten av kroppen også. Men humøret var på topp, særlig da det ble årets første softis i Egersund, etter turen.
Det er mye som skjer, når vinter går mot vår. Ute i hagen dukker trassige spirer opp, mellom vissent gress og tørre blader. Krokus og snøklokker åpner seg varsom mot solgløtt og katten har igjen lyst til å tilbringe nettene ute. Mars har vært mild, med mye regn og vind. Det er lenge siden snøen forsvant her hvor jeg bor, selv om det fremdeles kan finnes is på vannene i området. Men med vår og sol, kribler det i hele kroppen og jeg vil på skikkelig TUR.. Med gode dagsmarsjer og telt i sekken, hvor naturen er bare min.
Det er stor og fin parkeringsplass når du vil på tur i Madlandsheiene. På den nederste er det toalett og man betaler 50,- for å stå her.Man kan velge å gå på høyre eller venstre side av Fossbekken, jeg tok venstre. Det startet på fin sti oppover Ommundbakken. Lenger inne kommer man inn på den gamle driftevegen mot Dirdal og Gilja.
Jeg har lenge hatt lyst til å gå en langtur med telt i Madlandsheiene. Med god tid og selvfølgelig fint vær, ville jeg rusle den samme turen jeg gikk som en dagstur for noen år tilbake. Da var det sol, sommer og ufattelig mye blåbær, så jeg hadde gode minner fra den dagen. Full av forventning pakket jeg sekken og kjørte avsted. Madland er ikke så veldig langt unna, for oss som bor på nord-Jæren.
De tre Fisketjørnene ligger på rekke og rad og bakerst kneiser Vådlandsknuten med sine 811 meter over havet. Men hææ, SNØ!!!Det var ikke problem å gå nede på flaten og fjellene mot vest hadde mye mindre snø. Jeg hadde siktet meg inn på Grødeidfjellet, mest fordi jeg hadde lyst å sveipe den inn på Fjelltoppappen. Siden det var sånn opp og ned tur, la jeg sekken fra meg et sted jeg garantert ville finne tilbake til…Av alle ting fant jeg ut at jeg skulle ta en «snarvei»… Har du valget mellom lang tur på sti, eller kort tur i meget ulent terreng, ta den lange. Men jeg fant ihvertfall ut at det bor elg her oppe, det kan jeg like. Litt snø var det, men jeg greide å gå rundt. Og utsikten fra toppen var upåklagelig.
Madland ligger i Gjesdal kommune og er et flott turområde både sommer og vinter. Det er nok mindre populært enn Brekko, som er mer tilrettelagt for alle. I Madlandsheiene kan man gå en hel dag uten å se et menneske og det kan man like. Det har flere muligheter enn Brekko og gir en større villmarksfølelse. Fra gammelt av var nok Madland selve indrefileten, med stor aktivitet og egen DNT hytte, Fisketjønnbu, bygget i 1930. Den brant ned, så her ligger nå Gjesdal sin andre dagsturhytte, som absolutt er verd et besøk.
Jeg var relativt utslitt etter tindebestigningen, så det ble stien tilbake. Nå siktet jeg meg inn på dagsturhytta, for å hygge meg med en bedre lunsj. Det lå is på alle tre Fisketjørnene, så jeg kunne ha spart meg for å bære med håndkle og badetøy. Men Fisketjønnbu svarte til forventningene og det ble en usedvanlig lang pause her.
Jeg innså ganske raskt at jeg hadde planlagt litt uten forstand. I mitt hode var det sol og sommer, mens i Madlandsheiene var det snarere vinter. Det var en strek i regningen og selv om man fortsatt kan hygge seg med både telt og tur, var min planlagte rute ikke oppnåelig. Jeg hadde verken brodder eller truger med, dessuten var snøen våt. Sånn skikkelig råtten og da synker man dypt… Det nytter ikke med knær som fremdeles trenger rehabilitering. Jeg måtte tenke nytt…
Jeg satt lenge utforbi hytta og hadde både to og tre kopper varm drikke. Fordelen med denne årstiden, er at man ikke trenger å bekymre seg over å gå tom for vann.Men det var litt tidlig å ta kveld, så jeg bestemte meg for å gå opp bak hytta og sikte meg inn på Maribakken på 625 meter over havet. Herfra videre innover mot Solbjørgfjellet og finne en leirplass der.Så langt, men ikke lenger… Jeg kom til en bratt skråning med dyp snø, dessuten seig tåka inn.Men elgen hadde basket seg gjennom snøen, selv om det var gamle spor. Jeg snudde.
Det var veldig hyggelig nede ved dagsturhytta, særlig fordi det hadde blitt smålig kaldt og overskyet ute. Her inne var det både bøker, tøfler og ullpledd, så det var ikke vanskelig å finne roen. Dessuten var det fint og flatt utforbi hytta og jeg fant teltplugger som sikkert stod igjen fra andre besøkende. Det er ikke lov til å overnatte i dagsturhytta, den skal kun brukes til dagsbesøk. Det er en regel på alle disse hyttene og det tenker jeg er greit. Åpne og tilgjengelig for alle, selv om jeg satt her alene.
Jeg kunne ha fyrt i ovnen, men det var egentlig ikke så kaldt innendørs. Jeg rigget meg til med en bok og nøt resten av dagen.Mot kvelden kom sola tilbake og jeg gikk ned til broen for å hente vann, samt beundre utsikten. Så rigget jeg meg til med teltet og det føles som om det blir bare mindre og mindre. Det er et tegn på at det er lenge siden sist, når jeg bruker det mye, føles det bare større og større. Jeg vurderte å tenne bål, men var usikker på om det var bare å forsyne seg med ved. Derfor ble det hurtig varianten og det smakte godt, selv uten tilbehør. Lettest mulig sekk….
Jeg hadde en fin kveld og sov som en stein, selv i minusgrader. Neste morgen var jeg klar og hadde tenkt ut en ny plan. Etter en bedre frokost og pakking av leir, gikk jeg tilbake til hovedstien mot Maribakken. Deretter fulgte jeg løypa mot Dirdal og målet var Solbjørgfjellet. Etterpå ville jeg sikte meg inn på bilen og heller korte ned til en todagers tur. Jeg kjente godt at knærne ikke var vant med tung sekk, selv om jeg hadde gjort den så lett som mulig.
Pakket og klar igjen… Takk og pris for at jeg alltid går med staver. Det var en nydelig morgen og det såg ikke ut som om det var særlig mye snø innover. Løypene i Madlandsheiene er godt merket og lette å følge.Det var endel vann i bekkene, men det gikk fint å komme seg over. Fordelen med staver….Lenger oppe møtte jeg snøen og det ser veldig overkommelig ut. Men ikke la deg lure…
Det ble en fantastisk dag på tur, men jeg sleit i snøen. Med sekk på ryggen, to knær som jeg helst bør ta hensyn til og dyp snø som jeg sank nedi, joda, det var tungt. Når man har snø til lårene og skal kave seg ut av den, i nedoverbakke og ingenting å få feste i, så blir man litt sur. Jeg hadde tenkt vår og sommer, men dette var bare stress. Heldigvis var det mange steder hvor det ikke var snø, så jeg prøvde å unngå de største snøhaugene. Dessuten hadde jeg ikke solbriller heller med, sol+snø=snøblind. Det var mye å bekymre seg over, men det vil jo helst gå godt….
Hm, ska eg prøve meg på snøen, eller ur og kratt med huller og løse steiner? Valgets kvaler…Solbjørgfjellet ligger på 728 meter over havet, men det var mindre snø der enn Vådlandsknuten, som er høyere og lengre mot nordøst. Det var et flott terreng å gå i og fra toppen var utsikten fantastisk. Legg til sol og uten vind, så var det så jeg vurderte å sette opp telt oppå her. Kunne smeltet snø til å koke kaffe, men jeg tok heller en lengre pause og ruslet nedover igjen.
Det er alltid greit med en evaluering etter noen dager på tur. Litt sånn «hva fungerte og hva fungerte ikke «. Jeg forstår ihvertfall nå at selv om krokusen blomstrer i hagen, kan det ligge snø i fjellet. Undersøk lokale forhold i forkant og pakk med truger dersom du er usikker. Ta med utstyr for vinter, selv om kalenderen sier vår. Jeg kunne ha droppet badetøy og heller tatt med en ekstra ulltrøye. Men alt i alt var jeg godt fornøyd og gleder meg til neste tur til Madlandsheiene.
Det var godt å gå nedover og vekk fra vinteren. Det var nesten vår nede på flaten ved Fisketjørnene og jeg frydet meg. Stien nedover langs Fossbekken var like fin, helst enda finere i vårsol. Og kjøreturen nedover mot Madlandsgårdene var en fryd, mest fordi alle grindene stod åpne. For tidlig til at dyr går på beite nå, nok et hint jeg burde tatt… men NESTE GANG….
Til å være en person som er en smule pysete av seg, må jeg si at det forandrer seg ganske fort når jeg får en utfordring. Utfordring kan være så mangt, men i mitt tilfelle handler det som regel om fysisk aktivitet (ting som er såpass krevende at jeg burde stå over, på grunn av helsa), høy fart og store høyder. Det er sånne ting jeg ikke er særlig glad i, men som jeg sjelden unngår. Jeg går turer som er for krevende, tar gjerne berg og dalbane og jeg utsetter meg ofte for toppturer med fritt fall på mange meter. Det er som med mye annet her i livet, det er godt etterpå….
Levadavandring på Madeira kan noen ganger være bratt, men som regel er det flatt å gå. Men bratt opp på ene siden og bratt ned på andre kan være utfordring nok.Det var tunnel, men ikke noe som var skummelt. På den ene turen måtte vi gå gjennom en foss og det var krevende for noen. For oss vestlendinger var det omtrent som en regnskur på sommerstid.
Jeg har nettopp kommet hjem fra en vandretur på Madeira. Her skulle vi gå langs de gamle stiene, som følger kanalene som leder vann fra det fuktige nord, til det tørrere sør. Jeg hadde trent godt i forkant, så jeg håpet at knærne skulle tåle turen. Det gikk fint, de planlagte dagsturene var mindre krevende enn jeg hadde sett for meg. Men på «fridagen», hvor vi kunne gjøre hva vi ville, valgte jeg å bli med på en «liten rusletur opp til Monte»… Det var ikke det, en bakkeøkt frå Helveti ventet oss og eg sleit skikkelig…
Funchal, hovedstaden på Madeira har mange smale, trange og bratte gater.Hotellet vårt lå litt i høyden, så vi måtte først gå ned, så opp. Bratt opp..Legg merke til stilen, vi måtte ligge frempå for ikke å tippe bakover. Det var god stigning og vi slepte oss fremover.
La meg si det sånn, når godt trente personer sier at en tur er lettgått, bør du bli på vakt. For er det lettgått etter min mening, eller deres? Be gjerne om en mer detaljert beskrivelse, som antall høydemeter og lengde på turen. Det er lite vits å spør om hvor lang tid som er estimert å bruke, det er alt etter hvem man spør. Jeg kom meg opp til Monte ved egen hjelp, men det var såvidt. Min søster hadde vært smart å tatt en taxi opp, dermed var vi klar for den botaniske hagen. Med alle sine trapper og bratte bakker…
Fra Monte var det en praktfull utsikt over byen. Den botaniske hage er bygd litt sånn som jordbruket, etasjevis nedover fjellsiden. Du gikk stadig nedover og kunne betale for en bil til å kjøre deg opp igjen. Vi gikk….Hagen var et syn og absolutt verd inngangsbilletten. Det var flere steder hvor det var fint og flatt å gå, så lår og leggmusklene fikk restituert litt.Jeg hadde sverget på at jeg ikke skulle GÅ ned igjen til byen, da var dette et alternativ.
Det finnes en tradisjon i Funchal som har vært populært siden 1850, Carros de Cesto, eller kurv-slede med sjåfør. Farten nedover de bratte bakkene kan komme opp i 60 km/t og vikeplikt fra høyre er fraværende. Jeg greide såvidt å overtale min søster om at dette var en god ide, med argumenter som at dersom det var høy ulykkesrisiko og mange dødsfall, hadde de sluttet med turene for lenge siden. Jeg lot være å tenke, kjøpte billett og vipps, der suste vi stive av skrekk nedover de bratte bakkene.
Det gikk så det kvein i tremeiene nedover. Bak står våre to carreiros, i stråhatt og hvite klær. Skoene har visstnok såler av bildekk, slik at de kan bremse farten uten skader.De måtte jobbe litt for pengene, med å dra kjelken over de flate partiene. En stille stund i takknemlighet, over å ha kommet helskinnet ned.
Men den mest krevende opplevelsen jeg hadde på Madeira, var Gabo Girāo. Her henger en klar glassplate 580 meter over bakken og man stirrer rett ned i intet. Eller, langt der nede var havet, klipper og gress. Man måtte betale for herligheten, 5 euro, så var det fritt frem. Jeg stod til en vennlig hånd hjalp meg over, først da greide jeg å gå utpå alene. Det var en stor opplevelse, mest at jeg faktisk greide å gå på glass, mens høydeskrekken ble holdt i sjakk.
Det frista ikke å sette beina utpå der. Så fornøyd med at jeg kom meg utpå alene. Selv om jeg måtte stå på bjelkene, i tilfelle glasset sprakk og forsvant. Men ut dit stod jeg over. Det får være grenser for hva man trenger utsette seg for… Utsikten derimot kunne nytes fra fast grunn. Stedet er populært blant paraglidere og det kan jeg godt forstå.
Man trenger absolutt ikke utfordre skjebnen for å ha en fin ferie. Og jeg er ganske sikker på, at for mange ville ikke disse opplevelsene vært utfordrende i hele tatt. Der er vi heldigvis forskjellige… Jeg har en innebygd stemme som lokker og utfordrer meg, slik at jeg bare MÅ. Det er rart, fordi ofte så er det disse litt utfordrende opplevelsene jeg husker best fra en tur. Følelsen når jeg kom opp siste bakken til Monte og kunne slappe av i en stol. Å «fly» nedover bakkene jeg hadde slitt meg opp, i en flettet kjelke som knakte i svingene. Følelsen av å greie stå på utsiktspunktet lenge nok til at det ble tatt bilde av meg. Joda, jeg må nok forsatt utfordre meg litt…
Madeira hadde mange flotte opplevelser man bare kunne nyte, som alle de flotte soloppgangene fra frokostsalen. De kommer også til å være med meg lenge….
Det var ikke første gang jeg tok turen langs turstien ved sjøen på Joa, men sist gang var jeg på sykkel. Jeg syklet rundt å kikket på historiske steder knyttet til vikingtiden, det er mange av dem her ute. Men nå hadde jeg planlagt å gå turen med en god venninne, mest fordi hun aldri hadde gått her før. Det tror jeg gjelder mange, de vet ikke hvilken fantastisk tursti som ligger her og hvorfor Ormen Lange ligger og speider i Sørnesvågen. Her får man en lettgått tur med havbris og mye spennende historie, så denne stien anbefales varmt.
Det er mulig å parkere flere steder, men vi valgte å sette bilen i veikanten på Joaveien. På andre siden av Sømmevågen ligger Flyhistorisk museum Sola og nærheten til flyplassen gir endel støy. Det er en flott grusvei, som er både merket og tilrettelagt. Flere steder stod det benker og her vil jeg tro det er fremkommelig for alle. Samtidig ligger det flere prakteiendommer, hvor det er skiltet med privat og adgang forbudt. Noen steder stod det skilt om at man kunne gå, men ikke oppholde seg på området.
Turen vi gikk, er del av en merket løype, Sørnesturen. Den finner du på ut.no og hele turen er merket med egne DNT merker, som en av nærturene i Sola kommune. Det er gode muligheter for parkering både ved Sola kulturhus og i Sørnesvågen. Vi valgte å gå frem og tilbake samme vei, men turen er egentlig en rundtur. Dersom du vil gå den merka løypa, er den 9,1 kilometer, middels krevende og du har 96 høydemeter totalt å forsere. Det er ikke allverdens…
Veien slynger seg fint gjennom landskapet. Noen steder er det avstikkere inn i skogen som er ridestier, men vi holdt oss på grusveien. Det ligger mye gårder i området, men vi så ingen dyr, verken hest, ku eller sau.Jeg fikk nesten litt sørlandsvibber…En liten rødmalt stugu ved havet…
Ormen Lange derimot, var det berømte vikingskipet til Olav Tryggvason. Det ble bygget på slutten av 900-tallet og var mest kjent for størrelsen. Det var et langskip som var usedvanlig langt, men jeg er usikker på om Snorre Sturlason(som skrev kongesagaen i Heimskringla) kanskje la på litt. Han skrev nemlig at skipet var rundt 50 meter langt og hadde et mannskap på omtrent 500 mann. Det er mulig at det er kraftig overdrevet, men siden skipet aldri er funnet, vet man ikke sikkert. Navnet kom av dragehodet i front og ormehalen bak. Når seilene var oppe, fløy skipet som en drage over havet. So seier soga..
Det finnes utallige steder for en hvil, men det var ikke trangt om plassen. Sola skein og den iskalde vinden som har blåst over Rogaland siste ukene var bare en mild bris. Men jeg vil ikke dra det så langt som å si at det var vår i lufta, det var fremdeles kuldegrader og is. Vi holdt godt tempo for ikke å fryse. Vi var stort sett aldri langt unna sjøen.
Det finnes utallige steder rundt Hafrsfjord som kan knyttes til vikingtiden. Selve starten på vikingperioden her til lands, sies å starte med slaget i Hafrsfjord. Her møtte Harald Hårfagre sine motstandere og det hele endte med at han ble konge over landet. Norge ble for første gang samlet til et rike og Harald kunne endelig klippe håret. Det er ikke funnet noe som kan bekrefte denne historien om at slaget fant sted her i fjorden, verken arkeologisk eller vitenskapelig. Men man setter sin lit til det som er beskrevet i sagaen Heimskringla, selv om den muligens er like upålitelige som media idag.
Det er mange fine badeplasser, men jeg hadde ikke badetøy med. Jeg angret litt på det, vannet var usedvanlig reint og klart.Dersom du har mye tid og penger, kan denne eiendommen bli din. Egen strandlinje, men MYE å renovere. BARE 11 millioner….Sørnesvågen er et friområde med badeplass, grill og benker. Her er parkeringsplass og informasjonstavler, så jeg vil anta at det er et meget populært sted om sommeren. Det er et yrende fugleliv langs sjøen.
Jeg ble veldig overrasket første gang jeg kom syklende til stranden. Her står nemlig 8 vikingfigurer utskåret i tre, samt Ormen Lange som slanger seg i vannet. Ormen er en lekeskulptur laget av Michael Lengauer i 1986 og gjør at hele området idag kalles for Ormen Lange. De 8 figurene er skåret ut av trær som stod her og kunstneren Oliver Vogt har brukt motorsag. Det er mildt sagt et imponerende syn og gir en helst spesiell følelse av stedet. Like ved ligger Ytraberget, selve symbolet på slaget ved Hafrsfjord. Her kan man virkelig være turist i eget land….
Det er ikke langt å gå fra badeplassen og ut til Ytraberget. Her er både bygdaborg og mye informasjon knyttet til vikingtiden. Han Harald står og speider utover havet. Fantastiske figurer…Jeg hadde ordnet lunsj, nybakte scones med egg, kaviar og majones. Og kaffi, alltid kaffi. Jeg trodde først svaneflokken var sultne og ville ha mat. Men den var hissig og ville ha meg hjem. Så da var det bare å gå.
Det var en flott dag og vi var heldige med været. Det er fullt mulig å kombinere turen med å gå både sørover eller nordover, så strengt tatt kan man nok gå rundt hele Hafrsfjord. Men ikke helt i vannkanten alle steder og jeg hadde nok foretrukket å bruke sykkel. Det er fint med tursti på asfalt og grus, men min kropp liker nok best tur i ulent terreng. Men variasjon sies å være bra for det meste og jeg har enda til gode å gå denne turen en vakker sommerdag. Med badetøy og god tid… Det får være til neste gang.
Det var nesten den blå timen.Sånn ser merkene ut, dersom du vil gå rundturen, Sørnesturen. Det seig inn litt skyer og himmelen ble disig.Det ble ikke mindre vakkert av den grunn. Selv utsikt mot trafikken på 509 og flyplassen bakenfor var slett ikke verst….