Kanskje «Klem et tre» dagen idag? Kem vett…

Jeg er glad i skog, det har jeg alltid vært. Hva skulle vi liksom ha gjort uten skogen, våre forfedre hadde neppe overlevd i villmarken uten tre å gjemme seg bak eller ved til å fyre bål med. Vi er nok ikke like glad i skogene idag, hvor det hugges, brennes og kappes skog over hele verden i raskt tempo. Selv om det finnes 3 tusen milliarder trær i verden er det allikevel viktig å passe på dem, de sørger for oksygen, rent vann og er hjem til en rekke dyr og insekter. Dessuten er de gode å klemme på.

Skog er et flott sted, hvor det er lett å finne ro.
Man kan gå tur eller bare sitte på en stein.
Aller best liker jeg å studere alt som lever i skogen. Dette er en skogsstjerne.

Da jeg leste at det igjen var gang i planene om å bygge et nytt boligfelt på Dale, fikk jeg akutt behov for en tur inn for å hilse på løvtrærne «mine». De er selvfølgelig ikke egentlig mine, men jeg liker å late som om de er det. De er svære og veldig gode å klemme på. Gamle trær, som har levd i utallige år, er best å klemme eller ligge under. De har dype røtter og som regel en stødig stamme, samt en vid krone med blader i det grønneste grønne. Man kan kjenne at pulsen går ned og roen senker seg bare ved å se på sånne gamle trær.

Turen innover går på oppsiden av veien og her er litt kronglete å gå. Men mye trær…
For dere som er redde for å gå dere vill mellom alle trærne, er det godt at det er mange merka stier.
Visste du at fargen grønn virker beroligende og motvirker stress?
Da nærmer jeg meg trærne, de store..
Endelig…

Det er ikke vanskelig å finne grunner for hvorfor naturen er bra for helsa. Faktisk har både Canada og Skottland en ordning hvor leger kan skrive ut tid i naturen på blå resept. Det kan jeg like… Jeg vet ikke om klemming av trær inngår i ordningen, men det burde det. Forskning har vist at å klemme et tre utløser hormonet oksytocin, som gir velvære og avslapping. Det er kjent fra mange deler av verden, blant annet Japan, hvor treklemming og skogsbading har vært populært i mange år.

Bare å ligge i gresset og se opp på bladene er fint. Gjerne puste litt dypt i tillegg.
Og tiden spiller liten rolle…
Men jeg fikk med meg at det muligens blir et godt blåbær år i år.

Det var nok ikke den offisielle «Klem et tre» dagen idag. Jeg trodde jeg bare kunne dikte opp en, men det viste seg at 16 mai allerede er  internasjonalt anerkjent som «Love a tree day». Så egentlig er treklemming både offisielt og godkjent over hele verden, men det er kanskje mest for spesielt interesserte. Mange er redde for å bli sett på som litt sære dersom de klemmer på trær, men det er ikke viktig. Jeg hadde ikke klemming som hovedfokus på turen min, men klarte ikke å dy meg da jeg kom inn til Dale. Det gjorde godt…

Jeg fortsatte turen opp mot Dalsnuten og Gramstad.
Det var litt mer stusselige trær her, de hadde også trengt en klem.
Jeg tok turen rundt vannet og kikket på trær.
Ingen trær er like, akkurat som ingen mennesker er like. Det er litt fint å tenke på.

Treturen min startet ved Holmavika badeplass, hvor jeg parkerte. Så gikk jeg over veien og inn i det grønne. Turstien følger hovedveien oppe i skråningen, nær nok til at du hører bilene. Det er allikevel en flott tur. Jeg går noen ganger kun til Dale, andre ganger inn i løypenettet på Gramstad. Denne dagen var det trær som var i fokus og jeg klemte både her og der. Etter en runde rundt vannet, gikk jeg mot Øvre Eikenuten og fulgte stien bratt ned på baksiden. Da kommer man tilbake til parkeringsplassen og får sett enda mer trær, siden det er en skogkledd skråning. Så det er bare å feire treklemming hver dag…

Gramstad er flott tilrettelagt og har mange muligheter.
Disse brukte trærne til å unnslippe vinden.
Det er fint i naturen uten trær også, men da er det lite å klemme på.
Noen ganger ser man ikke skogen for bare trær..
Andre bor på trærne.
Og stien snirkler seg nedover.
Skogen gjemmer mange hemmeligheter, som en gammel husmannsplass.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *