Tunsbergleden, pilegrimsvandring for nybegynnere…

Det er mange som har lyst til å legge ut på langtur, men er usikre på hvordan det fungerer og om de tør. Jeg pleier å foreslå at man starter forsiktig og gjerne med en tur som er lett å organisere, samt uten fare for liv og helse. Her er pilegrimsvandring genialt, man vandrer gjennom naturen på gamle stier og tettsteder dukker opp både jevnt og trutt. Det betyr at man kan få både mat, vann og overnatting, slik at sekken ikke trenger å bli for tung. Jeg vet at det finnes noen organiserte pilegrimsturer man kan bli med på, som går hele eller deler av veien. Men det er heller ikke problem å gå alene, man møter stadig folk å prate med og det er vanskelig å gå seg vill…

Tunsbergleden starter ved Larvik kirke og her finnes en egen pilgrimsbenk.
Jeg var godt forberedt og hadde skaffet meg pass på forhånd. Det brukes til å samle stempel underveis og gir noen ganger rabatt på overnatting.
Så vandret jeg avsted, langs havnepromenaden i Larvik by. Pilegrimsvandring er ikke en fjelltur, men en historisk og kulturell reise.
Ved Kaupang besøkte jeg Norges første bysamfunn fra vikingtiden. Den ble grunnlagt rundt år 800 og byen hadde stor handel og mange bosatte, etter datidens standard. Museet var stengt, så jeg sto utenfor.

Tunsbergleden er regnet som en middels krevende tur, siden løypa stort sett går gjennom flatt og relativt lettgått terreng. Man går mye i skog, men også langs sjøen og gjennom flere byer. Det er ikke en sånn «kjappeste veien mellom A og B», her snirkler veien seg gjennom landskapet. Jeg tenkte flere ganger at det var om å gjøre å legge inn så mange omveier som mulig, men det var nok en tanke bak. Omveiene gikk ofte langs de gamle veiene, på tursti eller forbi en severdighet. Og det kan man jo like, uansett hvor sliten man er….

Det var fullt mulig å finne gode teltplasser, men noen ganger måtte jeg gå litt ekstra for de beste.
Det er mye jordbruk langs Oslofjorden og stien tok meg ofte tett på.
Den gamle kirkeveien mellom Østre Halsen og Tjølling var en flott tur. En frisk og kald morgen, selv om sola varmet litt etterhvert.
Etter kaffe med presten og omvisning i kirken, hadde jeg fersk frokost på en benk utforbi.

Det finnes utallige grunner til at folk legger ut på pilegrimsvandring. De går noen ganger av religiøse årsaker, andre ganger av mer personlige. Jeg har også møtt de som vil gå seg i form eller bare er eventyrlystne. Mennesker i alle aldre og i ulike livssituasjoner pakker en liten sekk og tar farvel med livet sitt, for å legge ut på en reise. Det finnes pilgrimsveier over hele verden og innen alle de store religionene. Her i Skandinavia er Nidaros det viktigste målet og det går veier fra flere land mot nord. Mange velger også å gå sørover, mot Roma, Santiago eller Jerusalem. Det stod ofte kilometer antall på noen av skiltene og jeg var glad jeg gikk i motsatt retning….

Fra Tjølling var det 1869 kilometer til Roma og 201 til Oslo. Ja, takk…..
Jeg hadde all verdens tid og det var alltid kjekt å sette seg ned og koke kaffi.
Dessuten er jeg ikke sånn som bare kan gå forbi en severdighet…. Istrehågan er et romersk gravfelt fra 400-500 tallet. Det hadde en fantastisk ro over seg og jeg satt lenge der og sugde til meg stemningen.
Men mest av alt gikk jeg, i rolig tempo, gjennom skog og mark, til lyden av fuglesang og vinden.

Jeg liker å gå, særlig når jeg kan gå i mitt tempo og stoppe når jeg vil. Det er ikke min første pilegrimsvandring, jeg har tidligere gått caminoen til Santiago. Det er verdens mest populære pilgrimsvei og tiltrekker seg folk fra hele verden. Fra St. Jean-Pied-du-Port i Sør Frankrike, går man gjennom hele nord Spania til Santiago, en reise på 780 kilometer. Av praktiske grunner delte jeg turen opp i 4 etapper og har mange gode minner derfra. For noen år tilbake gjennomførte jeg Kystpilegrimsleia, på sykkel, til fots og med offentlig transport. Så helt nybegynner er jeg ikke når det kommer til pilegrimsvandring.

Man trenger slett ikke dra på telt, det finnes mange muligheter for overnatting. Jeg hadde et fantastisk opphold på Preståsen pilgrimsherberg, med både god mat og seng.
Turen ut til Veierland var absolutt et høydepunkt. Dette lille øysamfunnet uten biler, må være det perfekte sommerparadis…
Det er ganske utrolig, hvor mye mer detaljer, man ser når man går. Det liker jeg.
Det ble også mye tid tilbragt i og ved teltet.

Det er slett ikke vanskelig å gå lange turer, man må bare sette den ene foten foran den andre utallige ganger. Det tenkte jeg mye på mens jeg gikk. De gamle klisjeene om at «selv den lengste vei, begynner med et enkelt steg» og «veien blir til mens du går» fikk virkelig grobunn i hodet mitt. Samtidig merket jeg hvordan jeg endret meg underveis og DET tenker jeg er den viktigste årsaken til å legge ut på en vandretur. Enten man velger å gå som pilgrim eller bare tar en skikkelig lang fjelltur over mange dager, tror jeg TID er det viktigste. Når man ikke trenger å haste videre, skjer det noe med både kropp og sjel.

Jeg har vært flere ganger i Tønsberg, men det var annerledes å ha gått hit. Det ble lettere å relatere til gamle dager, etter flere dager på tur.
Utsikten fra Slottsfjellet var fantastisk.
Ser man nøye etter, vil det dukke opp små innspill til ettertanke overalt.
Og noen ganger er det bare langt, tungt og strevsomt å gå, mil etter mil etter mil….
Men da han her dukket opp, gikk jeg gladelig litt lenger før jeg satte opp teltet. Jeg så bare en hoggorm og et rådyr på hele turen, litt skuffet over at det ikke var mere dyreliv.

Den endringen jeg la mest merke til,  var hvordan jeg bekymret meg mindre og mindre over praktiske utfordringer. Det er noen ting som må fungere på langtur, man må ha mat, vann og et sted å lade mobilen. Det med mobil er kun viktig fordi jeg går alene og trenger den for sikkerhet. Vann var et større problem, her var ikke bekker og elver med vann som kunne drikkes. Det var tørt, samtidig som de fleste vannkilder rant gjennom dyrket mark eller bebyggelse. Så da måtte jeg fylle andre steder og i starten bar jeg minst 2 liter vann med meg. Det var tungt, fordi jeg også bar mat for 2 dager. Finnes ikke søndagsåpent på bøgda, dessuten var det 1 mai… Jeg ble også veldig glad i bensin stasjoner, de har alltid mat og drikke!

Jeg rigget meg til i hagen til Edvard Munch på Åsgårdstrand, her fant jeg både vann og utedo. Mat hadde jeg med, da var livet perfekt.
Man går innom utallige kirker og der finnes vann på gravplassen. Jeg tror alt kranvann i Norge er greit å drikke og fylte opp når jeg kunne.
På Løvøya campingplass hadde de kafe og jeg ble gledelig overrasket.

Etterhvert som dagene gikk, bar jeg mindre og mindre av mat og vann. Det dukket alltid opp en krane eller kiosk når jeg trengte det. Dessuten kunne jeg kjenne hvordan jeg gradvis ble mindre opptatt av nyheter og kontakt med omverdenen. Jeg kunne sitte lenge og studere insekter som summet fra blomst til blomst. Når jeg gikk, lyttet jeg til fuglesang og ikke spillelistene jeg hadde lastet ned i forkant av turen. Jeg undret meg over hvor timene ble av og syntes tiden gikk altfor fort. Ingen dager var like og jeg visste aldri hva som ventet meg, bortsett fra at jeg skulle gå, jevnt og trutt videre.

Men vandringen er ikke bare fin natur og idylliske teltplasser. Man krysser og går langs mange trafikkerte veier og toglinjer, med støy og eksos. Og ikke minst mye asfalt….
Noen steder var det satt ut en benk og dette var en ekte pilgrimsbenk. Det var stas å sitte på.
Og når det gikk mot kveld, var det å begynne å lete etter teltplass. Her var fuktig og vått…
Det blei å sette opp teltet i en fart, plutselig kom regnet. Det datt ned, men varte ikke så lenge.

Jeg førte ikke regnskap over hvor langt jeg gikk hver dag. Dessuten hadde jeg ikke planlagt hvor lang tid jeg skulle bruke på turen. Vanligvis regner man 9 dager på de 19 milene, da går man rett over 2 mil pr dag. Det er planlagt iforhold til overnatting, for det går fint å gå turen uten telt. Jeg visste at de dagsetappene var i overkant av hva som var mulig for meg, derfor valgte jeg å ha telt med. Da stod jeg fritt til å gå så langt jeg greide, uten å stresse med at jeg MÅTTE komme frem til overnattingsstedet. Det kjente jeg passet meg bra og jeg lyttet til kroppen så godt det var mulig. Noen dager ble veldig lange og det var når jeg gikk gjennom jordbruksområder hvor det var vanskelig å finne et sted å sette opp teltet. Da måtte jeg fortsette å gå, til jeg fant et sted. Så kroppen måtte bare tie og jeg bare gå…

Jeg hadde en halv dag med hvile, da jeg overnattet på Tyristua. Den nye og staselige DNT hytta var virkelig flott og jeg nøt oppholdet.
Det blomstret hvitveis overalt og noen steder var hele skogbunnen dekket.
Noen steder vurderte jeg å gå korteste vei, men jeg angret aldri på at jeg gikk løypa. Det finnes jammen mange flotte turstier i Norge..
Jeg må innrømme at Skoger nye kirke fra 1800-tallet var skikkelig nedtur. For å komme dit var det en uendelig lang og rett asfaltvei, hvor jeg gikk i veikanten. Biler, traktorer og trailere suste forbi og det var ikke gøy. Ikke var det stempel heller og doen var låst…
Men det kom seg raskt da jeg gikk inn i naturen igjen.

Det var usedvanlig fint vær i de 11 dagene jeg brukte på Tunsbergleden. Selv om det var flere netter med frost, så var sola fremme hver dag. Jeg hadde 2 kvelder med regn, samt endel morgentåke ute ved kysten, men det var nesten bare litt sjarmerende. Jeg hadde med både solbriller og caps, men var ikke så flink til å huske å bruke det. Ellers hadde jeg hovedsakelig med ull og dun, så jeg var sjelden kald. Av utstyr hadde jeg tatt et litt større telt, som jeg vanligvis bruker til sykkeltur og var glad for det. Ellers var det en vintersovepose i dun og godt isolert liggeunderlag, så nettene gikk også bra. Jeg hadde med kokeutsyr og ellers så lite som mulig, for å holde sekken lett.

Dagen startet alltid med å studere kart, samt å drikke kaffi.
På vei nedover mot Drammen.
Man blir tatt godt imot som pilgrim og jeg fikk både stempel og kaffi, samt en hyggelig prat med kirkeverten i Bragernes kirke.

Det aller viktigste når man skal på langtur, er skoene. På Tunsberg leden trenger man ikke fjellsko, men gjerne lave sko med god demping. Jeg hadde kjøpt nye for turen, men brukt mange måneder i forkant på å gå dem inn. Det samme hadde jeg gjordt med sekken,  den hadde fått luftet seg både tidlig og seint. Det gjorde at jeg var vant med å bære sekk, samt gå i varierende terreng. Jeg foretrekker fjell og ulente stier, så for meg var det krevende at det var så flatt. Den beste dagen underveis, for min del, var gjennom Blåfjell naturreservat. Den etappen blir regnet som krevende, her er bratt og nesten litt klatring innimellom. Det passet meg utmerket.

Det ble en natt i Røyken menighetshus, de tilbyr pilegrimsovernatting til 200,-. For en fantastisk varm velkomst og høydepunktet var da jeg ble KJØRT til Kiwi for å handle.
Det var alltid godt å gå fra asfalt og bebyggelse, til trær og vann. Å gå i naturen er å komme hjem  til seg selv…
Det var en flott etappe over Blåfjell. Jeg fikk også sjekke inn 2 topper på Fjelltoppappen og det er alltid stas.
Det kan se ut som om jeg alltid var alene til skogs, men faktisk var det ganske travelt. Mange med hund, joggere, barnefamilier, skole og barnehage, turfolk… Det eneste jeg ikke traff, var andre pilegrimer.
Etter Blåfjell, kom jeg ned til Dikemark. Tidligere et psykiatrisk sykehus, nå museum og en del av Oslos universitetssykehus.

Jeg avsluttet min tur der hvor Tunsbergleden møter Gudbrandsdalsleden. Det var så langt jeg hadde bestemt meg på forhånd å gå, for egentlig burde jeg ha gått helt inn til Oslo. Men det hadde vært 2 mil ekstra på asfalt og i mye bystrøk. Det fristet ikke, siden jeg har en drøm om å gå Oslo-Nidaros senere. Da må jeg gå den etappen igjen og det holder med en gang. Så glad er jeg ikke i å gå på asfalt i by. Nei, det er ute i naturen jeg trives og det fikk jeg virkelig oppleve på denne turen. Dersom du har lyst å lese mer om pilegrimsvandring, anbefaler jeg nettsiden pilgrimsleden.no. Der finner du alt du trenger av informasjon om de ulike turene i Norge. Jeg gleder meg allerede til neste gang…

Det er alltid litt vemodig når en tur nærmer seg slutten.
Samtidig er det jo litt godt også, jeg var sårbeint og sliten i kroppen. Vurderte å leie en el-sparkesykkel, men tenkte at det var litt juks.
Veien opp til Asker kirke og stempel var lang.
Siste teltplass og gjett om jeg satte pris på benken.. Området tilhørte en barnehage, men det var ingen der på kveldstid. Og jeg var oppe og avgårde lenge før noen kom dit om morgenen.
Jeg fant oppskriften på lykke underveis.
Asker museum lenge før åpning, jeg var tidlig.
Klar for frokost ved Tanum kirke.
Sola steikte, bare asfalt og enda langt igjen.
Men plutselig var jeg der og reisen var over.

12 kommentarer til «Tunsbergleden, pilegrimsvandring for nybegynnere…»

  1. Så fint å lese. Jeg deler dine erfaringer. Ved Skoger fikk jeg råd om å gå over ved Golfbanen. Fikk ikke det til fordi det var søndag og mange golfere. Burde vært merket sti der.

    1. Uff, ja det var en lei slette. Jeg ble usikker på om jeg burde ha gått til den gamle kirken istedet, men leden gikk jo ikke der.. Jaja, det gikk bra tilslutt 😊

  2. Takk for fin turbeskrivelse og fine bilder. Lykke til med ny pilgrimstur etterhvert.

  3. Så koselig og velskreven blogg!
    Fekk lyst å gå denne no, men det blir når eg har langfri.
    No skal eg forsette på Gudbrandsdalsleden til Trondheim, med telt og sovepose. Dei nettene i telt var den beste søvnen på turen! Startar 15 juni frå Ringebu, der eg stoppa i fjor. Har også gått fleire caminoar, blei bitt av basillen for 2 år sia. Det er noko befriande med å gå camino! Lykke til på dine framtidige pilgrimsvandringar ❤️

    1. Takk for det. Jeg drømmer om Gudbrandsdalsleden, men er usikker på om kroppen holder så langt. Absolutt en mulighet å dele det opp og gå etapper, så det vil jeg se litt på. Lykke til med dine videre vandringer, jeg kjenne meg igjen i å bli bitt av basillen. Fantastiske opplevelser underveis ❤️

      1. Tusen takk ❤️ Ja, del opp og gå etappar! Har vore flott å gå til no, men har ikkje truffet mange Pilgrimmar på G.leden. Håpar eg treff litt fleire no i juni, men kanskje det er litt tidlig?? Gleder meg!

        1. Tusen takk for tipset 😍🙏 Jeg fikk høre at jeg var årets første pilgrim flere steder, så det er nok tidlig i sesongen. Tror juli og august er mer folksomt, uten jeg er sikker. Kjekt å ha noe å se frem til 🤗

  4. Så fint å lese om din vandring på Tunsbergleden. Vi er tre damer som brukte 2 somre på å gå den. Og da gikk vi bare 2 og 3 dager om gangen. Vi hadde samme erfaring med Skoger. Merkingen av leden forsvant plutselig da vi nærmet oss. Ingen åpne toaletter og ingen stempel. Vi tenkte at menigheten der ikke liker pilegrimer. Nå går vi Gudbrandsdalsleden mot Trondheim, også i etapper. I år fra Otta til Oppdal. God vandring videre til deg.

    1. Det er jammen godt at det ikke bare var meg som følte meg litt skuffet over Skoger. Etter den lange, strake sletta burde vi blitt mottatt med jubel og 2 stempel 😉 Men det skal sies at jeg gikk seint på dagen og var trøtt og sliten… Det hørtes fint ut å gå etapper slik dere gjør det. God vandring videre og kos dere masse 😍

  5. Så fint å lese om pilegrimsvandringen din på Tunsbergleden! Flotte bilder! Å være pilegrim både i Norge og utlandet er en fin måte å oppleve på! Jeg er helt sikker på at en pilegrim både ser, hører og lukter på en helt spesiell måte fordi en er så mye mer tilstede enn ellers i hverdagen! Fortsatt god vandring på nye leder!

    1. Takk for det. Jeg opplever turen anderledes når jeg går på disse gamle veiene som pilgrim, enn ellers. Det kan nok stemme at tilstedeværelse gjør opplevelsen mye sterkere. Det kan jeg like… God tur til deg åg 🤗🙏

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *