Først må jeg få lov til å komme med det eneste negative jeg har å si om denne turen, den har et helt latterlig navn!! Hvem kom på å kalle en rundtur i Norges indrefilet av vakker og kulturhistorisk område, for Tour de Dovre? Å gi assosiasjoner til et sykkelløp i Frankrike, som er mest kjent for svette mannelår i glinsende tights, stupbratte oppoverbakker og bloddoping, er en vits… Sånn, da er jeg ferdig med den saken, selv om jeg fremdeles kan gremmes innvendig. Men stort vakrere sykkeltur er ikke mulig å trø her til lands og her får du oppskriften, samt noen tips lært på den harde måten..
Jeg hadde lenge hatt lyst til å sykle denne turen og var glad da anledningen bød seg. Den krever litt planlegging og bestilling av hytter, dersom man ikke tar med telt og satser på å være selvforsynt. Jeg skulle sykle med to venninner og det var såpass seint på høsten, at telt var uaktuelt. I stedet skulle vi meske oss på turisthytter, var planen. Det er mulig å bestille ferdiglagde pakker, som inkluderer el-sykkel, mat og overnatting. Vi vurderte det først, men siden to av oss ville ha med egen sykkel, ordnet vi det praktiske selv. Det vil si; hun av oss som er mest strukturert og flink til å planlegge, og det var ikke meg…
Vi hadde planlagt å sykle turen over 4 dager, med 3 overnattinger. Det ville gi masser av tid til å nyte høyfjellet, man skal tross alt gjennom 3 nasjonalparker; både Dovrefjell-Sunndalsfjella, Rondane og Dovre. Man kan bruke lengre tid på de ca. 13 milene og det er helt sikkert de som sykler raskere. Men vi var her for å nyte og hadde fylt opp sykkelveskene med vin og mye knask. Så syklene var tungt lastet og vi var mest bekymret for om vi hadde nok strøm på batteriene til å komme oss mellom hyttene. Det skulle vise seg å bli en utfordring…. Å sykle på el-sykkel er ikke som å kjøre moped, man må faktisk trø. Og det er mye som tapper batteriet, som underlag (våte grusveier gjør at sykkelen triller dårligere og bruker mer kraft) tungt lastet, oppoverbakker og motvind.
Vi startet litt seint på dagen, det var tross alt ikke mer 3 mil mellom Dombås og Hjerkinn. Stigningen var 316 høydemeter og det er slett ikke mye, fant vi ut. Dessuten kom de tyngste motbakkene i starten av etappen og da var vi uthvilte og med fullastet batteri. Et lite tips: 30 kilometer høres kanskje lite ut på el-sykkel, men legg til bagasje og motvind, så begynner det å bli tungt. Ta deg noen lange og tunge treningsturer i forkant og ikke undervurdere turen…. Dersom du bestiller en ferdig pakketur, frakter de bagasjen for deg mellom hyttene, noe som hjelper veldig godt på. Men vi tråkket tungt lastet og var godt fornøyd med første dag…
Dag to ble en mer krevende dag, litt på grunn av været og omlegging i planene. Vi hadde tenkt å sykle seterveien fra Hjerkinn via Kvitdalen til Grimsdalshytta, for å overnatte i den ubetjente delen av anlegget. Dette fordi hovedhytta var stengt for sesongen, noe som selvfølgelig var trist, siden vi alle godt kunne tenkt oss full forpleining etter en dag på sykkel. Men så sjekket vi hytta litt nøyere og den ubetjente hadde ikke strøm. Og det måtte vi ha… Da ble det bestilling av Airbnb i Folldal, hytte MED STRØM, som ville gi en litt kortere etappe enn de 57 kilometerne vi hadde tenkt å sykle. Men allikevel på ruten, så det virket som en god plan…
Vi våknet friske og opplagte neste morgen, og var klar for å sykle ned og starte på turen gjennom Grimsdalen. Jeg var kartleser og hadde funnet en alternativ rute på grusvei, i stedet for asfaltveien vi kom på dagen før. Etter frokost og utvask, samt pakking av sykler, var vi klar igjen, en smule stive og støle blir man jo alltids… Det ble en fantastisk opplevelse og jeg er absolutt enig med de som hevder at det er omveiene og hindringene som beriker livet. Vi syklet på skogsvei gjennom vakker natur, snakket med en stolt jeger som viste oss geviret av storoksen han felte i fjor og bare nøt at det ikke regnet…
Turen gjennom dalen ville bli den lengste dagsetappen og vi planla å stoppe for lunsj på Grimsdalshytta. Der var proviant og mulighet for å sitte inne i varmen. Selv om det ikke regnet, var været ikke helt på vår side. Det sørget en iskald motvind for, og det var skikkelig krevende å trø. Dessuten ligger dalen omtrent 1000 meter over havet, så det var jammen friskt. Området er vernet, men veien er åpen for biltrafikk i sesongen. Det ble en tøff etappe og etter lunsj på hytta, hadde vi enda 3 mil igjen til Dovre sentrum, hvor overnatting var booket. Det ble for mye for den eldste i gjengen, som måtte få hjelp opp den lengste bakken. Heldigvis fikk vi stoppet en bil, som tok med henne og bagasje, mens vi to andre fikk med syklene opp til toppen. Derfra var det bare nedover, helt til Dovre….
Den siste etappen fra Dovre til Dombås, kan man velge mellom solsidevegen eller baksidevegen. Begge er like lange, ca 12 kilometer og har noe stigning. Men hva gjør vel det, når det var sol og fint vær, i tillegg til fulladet batteri og kort vei igjen??!! Jeg hadde mange stopp langs veien, det er hele tiden noe spennende å få øye på. Jeg drakk fra Olavskilden, et kjent pilegrimsmål og stoppet ved Dovre kirke, kjent for sine utvendige skiferheller. Er man turist, så er man turist… Det er mye å få med seg langs hele sykkelturen, så jeg anbefaler god tid. Og sykle gjerne i høysesongen, juli og august, da er kanskje været mer stabilt, selv om det kan man aldri garantere her til lands… Uansett er Tour de Dovre en fantastisk opplevelse på sykkelsetet og anbefales til alle i god form.
Tusen takk for inspirerende innblikk i deres tur. Det frister å ta denne turen. Har riktignok ikke reisefølge, el-sykkel eller er særlig trent, men likevel…
Så kjekt å høre at du ble inspirert 😘 Jeg hadde ikke vært redd for å sykle denne turen alene, men da hadde jeg bestilt en pakketur med alt inkludert. Da har man noen å ringe dersom noe skjer og man trenger ikke å være i så god form siden man får fraktet bagasjen. Dessuten treffer man mange hyggelige folk underveis 😃🚴♀️ Lykke til 😊
Den turen lett helt fantastisk 🙂 men hvordan er det med en som har diagnosen ME og sykle med elsykkel. og hvor kan man bestille full pakke for og sykle den turen. som virket helt topp uansett vær. god tur videre på nye mål
Hei, så kjekt at du har lyst til å sykle turen 😃👍 Dersom du googler Tour de Dovre, vil du få opp ulike arrangører som kan hjelpe deg med å planlegge. Det er mulig å sykle kortere etapper over flere dager, dessuten fraktes bagasjen så det blir lettere å trø. Det er alltid lurt å trene litt på sykkel, enten vanlig trøsykkel eller spinning sykkel innendørs. Ønsker deg lykke til 🚴♀️🤗
Jeg har til gode å sykle Tour de Dovre. Ellers har jeg syklet mye rundt om i Norge. Senest i fjor syklet jeg hele Norge på langs samt hele Finnmark. En helt fantastisk tur, og som ble på 714 mil til sammen.
Jeg sykler jo uten batteri, har alltid med proviant og fri-camper i medbragt telt, så for min del blir jo denne turen litt enklere å gjennomføre på en til to dager. Men enig med deg i at man bør ta seg god tid, ta masse bilder og ta inn alle de fine inntrykkene underveis. Slik jeg gjør på alle mine turer.
Takk for en flott tur-beskrivelse og fine bilder. Pluss at du er åpen om feil som man gjerne gjør underveis. Selv har jeg lært veldig mye ved stadig å gjøre feil, noe som selvfølgelig irriterer der og da. Men på sikt så blir man jo mer erfaren og gjør mindre feil. Skjønt en helt feilfri tur, hvor alt går på skinner, tror jeg neppe er mulig.
Og helt enig med deg at Tour de Dovre er et veldig dårlig valg av navn på en flott rute, hvor man skal bruke tid og ikke vinne et løp. Her bør noen oppfordre til en konkurranse om å finne et bedre og mer passende navn.
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, og spennende å høre om dine erfaringer med sykkeltur. Jeg har syklet lite nordover, noe som handler endel om logistikk. Har nok også syklet mest uten motor, men de siste årene har det blitt mest el-sykkelen. Det har sine fordeler, men mange ulemper ift rekkevidde og lading. Har du en turside eller blogg, hadde vært veldig kjekt å høre mer om turene dine. Alltid kjekt med inspirasjon fra andre.. Ha en fin helg, Annbjørg