Sykkeltur til Stjernarøy.

Det ligger et fantastisk område i skjærgården utforbi Stavanger.

Dette er et turtips til deg som bor nær Stavanger og liker å sykle. Ute i skjærgården ligger en hel drøss med øyer som er glimrende å oppdage på sykkel. Vi pakket telt og campingutstyr, bandt sykkelen på bilen og kjørte gjennom tunnelene til Finnøy. Det er mulig å ta båt fra Stavanger, men vi var litt usikre på hvor turen egentlig skulle gå. Finnøy er et godt sted å starte, det er lett å få feriefølelse på Finnøy. Sommerværet kunne absolutt vært bedre, men som vestlending er man vant med å ta det som kommer.

Ikke visste jeg at det bor lamaer på Finnøy…
Mange fine steder å velge mellom fra ferjen og været ble bare bedre og bedre.

På Judaberg er det mulig å handle inn proviant for turen, selv om det er butikk og flere spisesteder på Stjernarøy. Det er hytteutleie og andre overnattingsmuligheter ute på øyene, men vi skulle altså klare oss selv. Dvs billigvarianten….. Det er kafe og noen butikker også ved ferjekaien, men det var en heller stille lørdagsmorgen på Finnøy. Vi var de eneste syklistene som trillet ombord på bilferja og vi fikk en rolig ferjetur på ca 40 minutter som virkelig gav en følelse av Sørlandet. Været var slett ikke verst, men vi var klar over at yr.no hadde varslet regn, regn og mer regn hele helgen. Heldigvis har yr sjelden rett…..

Noen syklet standsmessig med henger og 21 gear mens andre hadde 3 gear og kurv foran. Utstyret skjemmer ingen….
Vi fant verdens fineste Joker butikk på Eriksholmen. Mye båtfolk, men vi presset oss plass i gjestehavnen for å koke kaffe og spise is.

Vi ankom på Helgøy og fikk en bratt overbakke til å starte med. Men det er lite krevende å sykle denne turen. Det er noen bakker, men de gikk vi stort sett opp.  Stjernarøy er ikke en øy, men åtte stykker samt en hel drøss med holmer og skjær. Det er et drømmeplass for båtfolk og de som er glade i å fiske. Øyene henger sammen med broer og hele rundturen over alle øyene og tilbake til ferjekaien er ca 35 km. Sykkelturen er skiltet og kalles for den store runden over Helgøy-Talje-Tjul-Kyrkjøy-Aubø-Bjergøy. Det er laget et eget sykkelkart som viser alle severdigheter og steder av interesse på øyene. Det hadde selvsagt ikke vi med oss, slik at vi tråkket litt på lykke og fromme samt STF`s årbok Opplev Ryfylke øyene fra 2005/2006. Kartet i boka mangla noen broer, men vi fant frem….

Det var mye gårder på Bjergøy og veien gikk langt fra sjøen. Ikke lett å finne den idylliske teltplass vi hadde sett for oss.
Vi fant teltplass tilslutt, en liten offentlig strand som var godt gjemt.

Syklingen gikk veldig bra og vi tok en runde på Bjergøy. Der hadde vi sett for oss at det ville bli enkelt å finne en idyllisk teltplass ved havet. Det var det ikke… Det er mange gårder, mye marker og der hvor ikke bøndene har okkupert strandlinjen, ligger hyttene tett. Det er MANGE hytter på Stjernarøy og de likte tydeligvis ikke frekke syklister som ønsket å sette opp telt. Vi fant en offentlig strand som var avmerket på mitt kart. Den var vanskelig å finne fordi noen hadde snudd skiltet og gjort sitt beste for at den skulle være vanskelig å finne.  Men vi fant frem til slutt, koselig sted omkranset av hytter. Vi fikk opp teltene og hyttefolket defilerte forbi mens de klaget høylytt over oss som var så frekke at vi nesten satte opp telt på stien deres. De holdt oss under oppsikt og vi følte oss lite velkomne. Men offentlig ER offentlig.

Jammen ble det badevær og sommerfølelsen snek seg innpå.

Plassen var nydelig og det ble en fredelig lørdagskveld. Vi stekte pølser på stormkjøkken som ble spist med lomper og potetmos. Med litt rødvin til ble det en kulinarisk opplevelse. Jeg måtte bare ta et bad, det var tross alt juni. Dessuten er det beste måten å bli varm på etter å ha syklet seg svett og begynt å fryse. Et kaldt bad får blodsirkulasjonen i gang slik at jeg nesten vurderte å sitte i kortermet trøye. Men bare nesten…. Vi følte oss overvåket av hyttenaboene, særlig da regnet kom og vi flyttet under taket på en sjøbod. Vi var tross alt nesten på den private bryggen deres…. Det var en underlig følelse, så vi tok tidlig kveld.

Det ble en fuktig natt og morgen, men heldigvis stoppet det å regne til vi startet å sykle.
Verdens beste Joker var stengt da vi tråkka forbi søndag morgen. Vi beundret blomstene og fikk en prat med den hyggelige eieren.

Regnet som yr.no hadde spådd kom om natten, da pøsregnet det. Det regnet også da vi spiste frokost, men heldigvis lettet været til vi pakket ned og slepte syklene med oss tilbake til hovedveien. Tilbaketuren var preget av at det var søndag morgen og lite folk ute på veiene. Det passet oss ypperlig, da kunne vi sykle midt i veien uten å måtte ta hensyn til andre. Store deler av turen er på sykkelsti, men noen steder syklet vi på bilvei. Men det var lite trafikkert, så jeg anbefaler turen for både store og små som kan sykle så noenlunde beint.

Frodig og grønt og aldri langt fra sjøen.
Alltid tid til å stoppe når vi kom forbi noe som fanget interessen. Hest er kjekt…

Det er flere steder å stoppe under sykkelturen dersom du liker litt sightseeing. Det er gamle gravhauger, bygdeborg, naturreservat, gamle gardstun og steinalderbuplass. Vi hadde valgt oss ut Stjernarøy Kyrkje, en vakker rennesanse kirke fra 1647. Det var et vakkert sted og ei fin kirke. Det hadde nok vært mer interessant dersom vi hadde kunnet gå inn, men alt var lukket og låst. Utenfor kirken fikk vi beundre minnesmerket over Alfred Hauge. Han er en etterkrigs forfatter som var født og oppvokst på Stjernarøy.  Men for oss var det ikke så mye mer å hente siden vi ikke hadde bestilt verken omvisning eller foredrag. Så vi vendte syklene mot ferjekaien og tråkket avsted.

Meg og Alfred foran Stjernarøy Kirke. Det har vært kirke her ute siden 1200 tallet og denne blir regnet som en av landets vakreste selv om den er relativt ny (fra 1647).
Alle øyene som utgjør Stjernarøy henger sammen med broer, så det er enkelt å besøke de fleste.
Vi brukte alle mye tid på å beundre utsikten.

Det er andre øyer man kan sykle på i området, som for eksempel Ombo eller Randøy, derfor bør øyhopping med sykkel absolutt bli en slager. Jeg anbefaler Stavanger Turistforenings bok Opplev Ryfylkeøyene. Her finner du et hav av informasjon om «de grønne øyene» som ligger så nær Stavanger og Jæren. Naturen er ofte dyrket og bebodd, så det er ikke her du finner de høyeste toppene eller den villeste naturen, men det er allikevel verd et besøk. Her finner du spor etter tusener av års menneskehistorie som setter fantasien i sving, ihvertfall hos meg. Samtidig er det  tilrettelagte for friluftsliv med turstier og friluftsområder mange steder, samt båthavner for de som kommer sjøveien i egen båt. Jeg holder allikevel fast på at sykkel og telt er den beste måten å utforske øyene på og anbefaler det varmt. Trø på…..

Veldig greit å ta syklene med på bilferja som går mellom Fogn-Judaberg- Nedstrand- Jelsa.